Project:Physical Computing/Donderdag 5 okt: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 6: Regel 6:


== Verslag ==
== Verslag ==
Wat zijn belangrijke concepten die in de hele module terugkomen?
* De werking en betrouwbaarheid van sensoren en actuatoren
* Je kunt fysische verschijnselen vaak op meerdere manieren meten. Denk aan hartslag meeting, de mate waarin een vat zich met vloeistof vult, afstand meten tot een object, branddetectie, bewegingdetectie, etc. Leerlingen moeten daarover kunnen redeneren, in termen van onder meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Leerlingen zijn in staat om te redeneren over de betrouwbaarheid van een (deel)systeem, op basis van bijvoorbeeld informatie over de sensoren (datasheets) en/of testresultaten.  
* Je kunt fysische verschijnselen vaak op meerdere manieren meten. Denk aan hartslag meeting, de mate waarin een vat zich met vloeistof vult, afstand meten tot een object, branddetectie, bewegingdetectie, etc. Leerlingen moeten daarover kunnen redeneren, in termen van onder meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Leerlingen zijn in staat om te redeneren over de betrouwbaarheid van een (deel)systeem, op basis van bijvoorbeeld informatie over de sensoren (datasheets) en/of testresultaten.  
* Maatschappelijke aspecten van robotica, de huidige stand van zaken ten aanzien van physical computing en robotica.
* Ontwerpen
* Ontwerpen
** Ook bij het ontwerpen van een systeem moet een leerling een onderbouwde keuze voor een oplossing en sensoren kunnen maken (niet gelijk voor de eerste-de-beste-keuze gaan).
** Ook bij het ontwerpen van een systeem moet een leerling een onderbouwde keuze voor een oplossing en sensoren kunnen maken (niet gelijk voor de eerste-de-beste-keuze gaan).
** Leerlingen moeten in kleine stapjes, cyclisch kunnen werken
** Leerlingen moeten in kleine stapjes, cyclisch kunnen werken
* Meet- en regelsystemen, feedback-lussen
* Wat betekent tijd, wat is real-time? De leerling moet kunnen redeneren over de real-time-aspecten van een systeem in relatie tot functionaliteit en betrouwbaarheid. Daarnaast wordt tijd gebruikt als meeting om een benadering te krijgen van de toestand in een fysieke proces.
* Feedback-loops (hoe meet je de afstand die een robot heeft gereden, of de draaicirkel). Er is een heel vakgebied dat zich hiermee bezighoudt.

Versie van 5 okt 2017 16:04

Agenda

  • Planning t/m eind december
  • Resultaten tot nu toe
  • Taken verdelen
  • Volgende bijeenkomst

Verslag

Wat zijn belangrijke concepten die in de hele module terugkomen?

  • De werking en betrouwbaarheid van sensoren en actuatoren
  • Je kunt fysische verschijnselen vaak op meerdere manieren meten. Denk aan hartslag meeting, de mate waarin een vat zich met vloeistof vult, afstand meten tot een object, branddetectie, bewegingdetectie, etc. Leerlingen moeten daarover kunnen redeneren, in termen van onder meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Leerlingen zijn in staat om te redeneren over de betrouwbaarheid van een (deel)systeem, op basis van bijvoorbeeld informatie over de sensoren (datasheets) en/of testresultaten.
  • Maatschappelijke aspecten van robotica, de huidige stand van zaken ten aanzien van physical computing en robotica.
  • Ontwerpen
    • Ook bij het ontwerpen van een systeem moet een leerling een onderbouwde keuze voor een oplossing en sensoren kunnen maken (niet gelijk voor de eerste-de-beste-keuze gaan).
    • Leerlingen moeten in kleine stapjes, cyclisch kunnen werken
  • Wat betekent tijd, wat is real-time? De leerling moet kunnen redeneren over de real-time-aspecten van een systeem in relatie tot functionaliteit en betrouwbaarheid. Daarnaast wordt tijd gebruikt als meeting om een benadering te krijgen van de toestand in een fysieke proces.
  • Feedback-loops (hoe meet je de afstand die een robot heeft gereden, of de draaicirkel). Er is een heel vakgebied dat zich hiermee bezighoudt.