Project:Physical Computing/Woensdag 13 sep/Eelco opdracht 13 sep: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '== Astro-Pi uitdaging == Zie: https://astro-pi.org Nederlandse versie: [http://www.ruimtevaartindeklas.nl/nieuws/542?utm_medium=email&utm_campaign=CanSat%20competi...') |
|||
Regel 23: | Regel 23: | ||
* op basis van de uitwerking in het programma (met de gebruikelijke eisen aan software: leesbaarheid, documentatie, betrouwbaarheid, enz.); | * op basis van de uitwerking in het programma (met de gebruikelijke eisen aan software: leesbaarheid, documentatie, betrouwbaarheid, enz.); | ||
* op basis van de uitleg van het experiment: waarom zijn welke sensoren gebruikt; waarom is het experiment op die manier ontworpen (ontwerpkeuzes motiveren); | * op basis van de uitleg van het experiment: waarom zijn welke sensoren gebruikt; waarom is het experiment op die manier ontworpen (ontwerpkeuzes motiveren); | ||
** heeft het experiment opgeleverd wat je van te voren bedacht had? | |||
* op basis van de uitvoering van het project (proces): samenwerking, presentatie, enz. | * op basis van de uitvoering van het project (proces): samenwerking, presentatie, enz. |
Huidige versie van 12 sep 2017 om 16:12
Astro-Pi uitdaging
Zie: https://astro-pi.org Nederlandse versie: vooraankondiging 2017/2018
In het Internationale Ruimte Station (ISS) zijn enkele astro-pi systemen aanwezig. Een astro-pi bestaat uit een Raspberry Pi met een Sense Hat (met allerlei sensoren en een LED-matrix) en een camera. Leerlingen kunnen hiervoor een experiment bedenken, waarvoor ze later zelf de astro-pi programmeren. Ze kunnen op school een versie van de astro-pi in elkaar zetten, deze programmeren en uittesten.
- de leerlingen/scholen met de beste voorstellen voor een experiment krijgen een astro-pi kit om te programmeren;
- de best uitgevoerde voorstellen worden, nadat de code gecontroleerd is door ESA, in het ISS uitgevoerd.
Wat moeten leerlingen hiervoor kennen en kunnen?
- kennis van sensoren in het algemeen; begrippen als precisie en nauwkeurigheid, meetfouten/ruis, snelheid, enz.
- kennis van de verschillende sensoren, en welke fysische/biologische verschijnselen daarmee gemeten kunnen worden;
- de Sense-Hat bevat o.a. 3d-versnellingsmeter, 3d-gyroscoop, 3d magnetometer, temperatuursensor, luchvochtigheidssensor, luchtdruksensor en een 5-knops joystick en een 8x8 led-matrix, voor de besturing.
- kunnen aansturen van deze sensoren vanuit een Python-programma;
- kunnen aansturen/uitlezen van een Raspberry-Pi camera;
- een besturingsprogramma voor het experiment maken, met invoer en uitvoer voor de gebruiker (joystick/display).
- enig inzicht in het ISS ruimtestation, doen van experimenten in gewichtloze toestand, gedrag van astronauten, enz.
Hoe kun je dit beoordelen?
- op basis van basiskennis en -vaardigheden (te toetsen bij de voorbereiding);
- op basis van de uitwerking in het programma (met de gebruikelijke eisen aan software: leesbaarheid, documentatie, betrouwbaarheid, enz.);
- op basis van de uitleg van het experiment: waarom zijn welke sensoren gebruikt; waarom is het experiment op die manier ontworpen (ontwerpkeuzes motiveren);
- heeft het experiment opgeleverd wat je van te voren bedacht had?
- op basis van de uitvoering van het project (proces): samenwerking, presentatie, enz.