Project:Physical Computing/Woensdag 13 sep/Martin opdracht 13 sep: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 20: | Regel 20: | ||
* De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct. | * De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct. | ||
* De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving. | * De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving. | ||
* De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct. | * De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct. | ||
Regel 39: | Regel 38: | ||
* In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen? | * In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen? | ||
* In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat? | * In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat? | ||
* In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen? | * In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen? | ||
* Wat maakt aan de robot zelf en de omgeving maakt de robot effectief, en wat juist niet? | |||
* In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven? | * In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven? | ||
* In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling? | * In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling? |
Versie van 8 sep 2017 16:57
(Nog in bewerking)
Leerdoelen
- De leerling kan sensoren en actuatoren waarmee een computersysteem de fysieke omgeving kan waarnemen en aansturen herkennen en functioneel beschrijven, correct gebruikmakend van vaktermen.
- De leerling kan de real-time aspecten beschrijven van een dergelijk computersysteem
- De leerling kan de beperkingen van een dergelijk computersysteem beschrijven
- De leerling kan de maatschappelijke consequenties van een dergelijk computersysteem beschrijven
Beschrijving opdracht
Bekijk het volgende filmpje over de inzet van een robots bij de beveiliging van de haven: https://www.youtube.com/watch?v=iXrxfgeUPA8
- Beschrijf in zo veel mogelijk detail de technische werking van deze robot op basis van sensoren en actuatoren.
- Beschrijf daarnaast de functionele eisen aan deze robot. Ga in op de mate waarin de robot uit het filmpje voldoet aan deze functionele eisen.
- Maak een vergelijking tussen een menselijke bewaker en deze robot.
- Beschrijf wat de mogelijke maatschappelijke consequenties zijn als er meer van dit soort robots worden ingezet. Zoek eventueel aanvullende informatie over deze robot.
Beschrijf beoordelingscriteria (proces en/of product)
- De werking van het systeem is correct en helder beschreven.
- De beschrijving van de gebruikte sensoren en actuatoren is volledig en correct.
- De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
- De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
- De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.
Aandachtspunten voor de docent
De uitwerkingen moeten in ieder geval bevatten een overzicht van sensoren:
- GPS
- Radar
- Infrarood camera
- Camera
- Ultrasoon sensor
- Communicatiemiddelen (wellicht Wifi of GSM)
Actuatoren:
- Motoren voor de wielen
- Communicatiemiddelen (wellicht Wifi of GSM)
De leerlingen moeten rekening houden met de volgende aspecten:
- In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
- In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?
- In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
- Wat maakt aan de robot zelf en de omgeving maakt de robot effectief, en wat juist niet?
- In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
- In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?