Project:Physical Computing: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 4: Regel 4:
Het doel van de module is docenten en leerlingen kaders en ondersteuning bieden. Dat betekent dat de module het volgende gaat bieden.
Het doel van de module is docenten en leerlingen kaders en ondersteuning bieden. Dat betekent dat de module het volgende gaat bieden.


== Resultaten ==
== Opzet en resultaten ==


De belangrijkste resultaten van dit project zijn te vinden in het hoofdgedeelte van de wiki (hoofdnaamruimte): zie [[Physical Computing-thema]] en de navigatiebalk rechts.  
Het doel van de module is docenten en leerlingen kaders en ondersteuning bieden. Dat betekent dat de module het volgende gaat bieden.


=== Leerlingenmateriaal ===
=== Leerdoelen en concepten ===


==== Leerdoelen ====
We maken concreet wat de docent van leerlingen moet verwachten om aan de leerdoelen van dit keuzethema te voldoen. Het gaat daarbij om enerzijds concepten en anderzijds vaardigheden. De leerdoelen en de vaardigheden uit het vernieuwde examenprogramma (http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/adviesinformatica/) vormen de basis. In de module zullen alle drie basisvaardigheden zoals beschreven in het nieuwe examenprogramma een plek krijgen.
:: ''Omschrijf in voor leerlingen te begrijpen taal wat ze moeten kennen en kunnen.''
We interpreteren physical computing breder dan robotica.  


==== Voorkennis ====
<div style="background-color:lightblue;">
:: ''Geef aan welke voorkennis nodig is om module uit te voeren.''
Concreet resultaat module
:: ''Geef aanwijzingen voor verwerven ontbrekende voorkennis op klas 4+-niveau.''


==== Verwerving ====
* Lijst van concrete leerdoelen, zowel wat betreft concepten als wat betreft vaardigheden.
* Een concept-map waarin de centrale concepten en de relaties tussen deze concepten en met concepten buiten deze module staan beschreven


:: ''Theorie, opdrachten, bronnen, verschillende werkvormen, inclusief praktisch werk.''
</div>


==== Verwerking ====
=== Verbinding tussen theorie en praktijk, open problemen ===
:: ''Bij voorkeur open en/of complexe opdrachten.''
In deze module legt de leerling een verbinding tussen theorie en praktijk. De leerling leert op basis van de theorie zelf een fysiek digitaal artefact te ontwerpen en ontwikkelen en daarmee te experimenteren. Anderzijds zou het mooi zijn als de leerling ook begrip ontwikkelt door het experimenten, ontwerpen en ontwikkelen (of dat kan is echter nog weinig bewijs voor).  


==== Toetsing ====
De grote beschikbaarheid van goedkope bordjes, sensoren, actuatoren maakt het mogelijk om de leerlingen veel zelf te laten experimenteren en ontwikkeling. De module biedt de mogelijkheid tot tinkering. Steeds in kleine stapjes iets uitproberen en ervaring opdoen en op die manier tot oplossingen komen.


Omschrijving in criteria:
De leerlingen zullen uiteindelijk op basis van een redelijk open probleem een fysiek digitaal artefact gaan ontwerpen en ontwikkelen. Slechts ter illustratie: bedenk, ontwerp en ontwikkel een systeem dat een probleem in je eigen omgeving oplost. Een automatische stofopveger, een plant-watergeef-systeem, een oefen-eend, etc.  
Omvat toetsen/toetsvormen, passend bij gebruikte werkvormen en leerdoelen
* indien passend als toetsvorm: voorbeeld schriftelijke eindtoets met antwoordmodel en norm
* indien passend als toetsvorm: beschrijving van producten die door kandidaten opgeleverd dienen te worden, met antwoordmodel (bijv. rubrics) en norm
* indien van toepassing: inclusief procestoetsing
* indien van toepassing: suggestie voor weging verschillende toetscomponenten
* bij voorkeur ook: digitale diagnostische toetsen + norm


 
Een deel van de theorie zal ook los van de open problemen aan bod komen.
=== Docentenmateriaal ===
 
[[/Docentenhandleiding]]
 
=== Nascholing ===
 
Hoewel de nascholing van docenten officieel niet tot dit project hoort, zal tijdens dit project een eerste versie van het materiaal voor de nascholing ontwikkeld worden. Ook dit materiaal is via de wiki beschikbaar.


== Organisatie ==
== Organisatie ==

Versie van 8 sep 2017 11:07

Physical Computing
Concepten
Subthema's

Zie ook Physical Computing-project
Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Physical Computing

Het doel van de module is docenten en leerlingen kaders en ondersteuning bieden. Dat betekent dat de module het volgende gaat bieden.

Opzet en resultaten

Het doel van de module is docenten en leerlingen kaders en ondersteuning bieden. Dat betekent dat de module het volgende gaat bieden.

Leerdoelen en concepten

We maken concreet wat de docent van leerlingen moet verwachten om aan de leerdoelen van dit keuzethema te voldoen. Het gaat daarbij om enerzijds concepten en anderzijds vaardigheden. De leerdoelen en de vaardigheden uit het vernieuwde examenprogramma (http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/adviesinformatica/) vormen de basis. In de module zullen alle drie basisvaardigheden zoals beschreven in het nieuwe examenprogramma een plek krijgen. We interpreteren physical computing breder dan robotica.

Concreet resultaat module

  • Lijst van concrete leerdoelen, zowel wat betreft concepten als wat betreft vaardigheden.
  • Een concept-map waarin de centrale concepten en de relaties tussen deze concepten en met concepten buiten deze module staan beschreven

Verbinding tussen theorie en praktijk, open problemen

In deze module legt de leerling een verbinding tussen theorie en praktijk. De leerling leert op basis van de theorie zelf een fysiek digitaal artefact te ontwerpen en ontwikkelen en daarmee te experimenteren. Anderzijds zou het mooi zijn als de leerling ook begrip ontwikkelt door het experimenten, ontwerpen en ontwikkelen (of dat kan is echter nog weinig bewijs voor).

De grote beschikbaarheid van goedkope bordjes, sensoren, actuatoren maakt het mogelijk om de leerlingen veel zelf te laten experimenteren en ontwikkeling. De module biedt de mogelijkheid tot tinkering. Steeds in kleine stapjes iets uitproberen en ervaring opdoen en op die manier tot oplossingen komen.

De leerlingen zullen uiteindelijk op basis van een redelijk open probleem een fysiek digitaal artefact gaan ontwerpen en ontwikkelen. Slechts ter illustratie: bedenk, ontwerp en ontwikkel een systeem dat een probleem in je eigen omgeving oplost. Een automatische stofopveger, een plant-watergeef-systeem, een oefen-eend, etc.

Een deel van de theorie zal ook los van de open problemen aan bod komen.

Organisatie

Team

Voorbereiding

Agenda en bijeenkomsten

Planning (en voortgang)

Opmerkingen

  • gebruiken we het thema of de naam van de module als categorie? dat maakt het wel gemakkelijker om de verschillende onderdelen bij elkaar te zoeken, ook in het overzicht van alle pagina's.
  • wat is de beoogde omvang van het lesmateriaal (mogelijk afgezien van het achtergrondmateriaal)?
    • hoeveel bladzijden (hoeveel woorden?) zijn redelijk per SLU? => 1 a 2 pagina's per SLU
    • (natuurlijk hangt dat af van het soort werk - vgl. een tutorial of een wiskundige tekst/programmatekst...)
  • de toetsbaarheid van de leerlingen-resultaten speelt een belangrijke rol
    • formatieve toetsen als onderdeel van het leesmateriaal
    • criteria voor de beoordeling van praktische opdrachten (Rubrics?)
      • ik heb een sterke voorkeur voor "mastery based learning": leerlingen ronden een onderdeel pas af als ze dit "goed" beheersen. Dit is voor volgende onderdelen een ingangseis: je hebt de basis van de voorafgaande onderdelen nodig.
  • om na te gaan op welke manier de exameneisen in het lesmateriaal verwerkt zijn, is het nodig om deze te identificeren.
    • moeten we per eis een pagina opnemen? Eventueel hiërarchisch, per domein/thema?
    • we verfijnen deze eisen ook verder in concepten en leerdoelen; hoe is de relatie met de exameneisen?
    • een leerdoel kan bijv. meerdere exameneisen adresseren.

Als we de wiki gebruiken, is het dan voldoende om alleen de actuele versie te beschrijven (met de historie van de afzonderlijke onderdelen); of moeten we ook een historische versie kunnen vastleggen, voor het totale product?

Nuttige links