Physical Computing-thema: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Zijbalk Physical Computing}}
{{Zijbalk Physical Computing}}
== Thema: Physical Computing ==
== Thema: Physical Computing ==
Bij physical computing draait het om computers die via ''sensoren en actuatoren'' de omgeving waarnemen en beïnvloeden. Enkele voorbeelden:
* De thermostaat bij je thuis die ervoor zorgt dat de temperatuur in huis aangenaam blijft. Het maakt gebruikt van één of meerdere sensoren die de temperatuur waarnemen en kan de verwarming in- en uitschakelen.
* Een zelfrijdende auto, die op basis van allerlei sensoren ervoor zorgt dat je veilig op de plaats van bestemming aankomt zonder dat je zelf hoeft te rijden.
* Robots, zoals bijvoorbeeld door chirurgen wordt gebruikt om hele nauwkeurige operaties uit te voeren.
Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden, de mogelijkheden van physical computing zijn echt enorm. In deze module leer wat de mogelijkheden zijn, maar ook wat de uitdagingen daarbij zijn. Je gaat ook zelf een ''physical computer''  bouwen.
De module bestaat uit drie subthema's.
=== Subthema 1: Physical Computing, toepassingen in de maatschappij ===
=== Subthema 2: Physical Computing, de bouwstenen ===
=== Subthema 3: Physical Computing, zelf bouwen ===
Nu je weet welke bouwstenen je tot je beschikking hebt, kun je zelf een ''physical computer'' ontwerpen en bouwen. Je werkt in een team, jullie krijgen de keuze uit verschillende opdrachten. Of jullie komen zelf met een goed voorstel. Je maakt gebruik van de kennis die je hebt opgedaan in subthema twee. Het is belangrijk dat je gestructureerd werkt. Dat betekent onder meer het volgende.
* Jullie werken steeds in kleine stapjes. Je ontwikkelt een klein onderdeel en evalueert dat. Pas als je daar tevreden over bent ga je weer verder. Hiermee voorkom je dat het te complex wordt en zorg je ervoor dat je steeds een werkend systeem hebt.
* Je maakt bewuste keuzes die je kunt onderbouwen. Waarom gebruik je de ene sensor en niet de andere? Waarom kies je voor de ene oplossing en niet de andere?
* Jullie werken goed samen door steeds duidelijk te maken wat er moet gebeuren, hoe de taken zijn verdeeld en goed met elkaar te communiceren.


== Context: Robotica ==
== Context: Robotica ==

Versie van 4 okt 2017 14:39

Physical Computing
Concepten
Subthema's

Zie ook Physical Computing-project
Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Thema: Physical Computing

Bij physical computing draait het om computers die via sensoren en actuatoren de omgeving waarnemen en beïnvloeden. Enkele voorbeelden:

  • De thermostaat bij je thuis die ervoor zorgt dat de temperatuur in huis aangenaam blijft. Het maakt gebruikt van één of meerdere sensoren die de temperatuur waarnemen en kan de verwarming in- en uitschakelen.
  • Een zelfrijdende auto, die op basis van allerlei sensoren ervoor zorgt dat je veilig op de plaats van bestemming aankomt zonder dat je zelf hoeft te rijden.
  • Robots, zoals bijvoorbeeld door chirurgen wordt gebruikt om hele nauwkeurige operaties uit te voeren.

Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden, de mogelijkheden van physical computing zijn echt enorm. In deze module leer wat de mogelijkheden zijn, maar ook wat de uitdagingen daarbij zijn. Je gaat ook zelf een physical computer bouwen.

De module bestaat uit drie subthema's.

Subthema 1: Physical Computing, toepassingen in de maatschappij

Subthema 2: Physical Computing, de bouwstenen

Subthema 3: Physical Computing, zelf bouwen

Nu je weet welke bouwstenen je tot je beschikking hebt, kun je zelf een physical computer ontwerpen en bouwen. Je werkt in een team, jullie krijgen de keuze uit verschillende opdrachten. Of jullie komen zelf met een goed voorstel. Je maakt gebruik van de kennis die je hebt opgedaan in subthema twee. Het is belangrijk dat je gestructureerd werkt. Dat betekent onder meer het volgende.

  • Jullie werken steeds in kleine stapjes. Je ontwikkelt een klein onderdeel en evalueert dat. Pas als je daar tevreden over bent ga je weer verder. Hiermee voorkom je dat het te complex wordt en zorg je ervoor dat je steeds een werkend systeem hebt.
  • Je maakt bewuste keuzes die je kunt onderbouwen. Waarom gebruik je de ene sensor en niet de andere? Waarom kies je voor de ene oplossing en niet de andere?
  • Jullie werken goed samen door steeds duidelijk te maken wat er moet gebeuren, hoe de taken zijn verdeeld en goed met elkaar te communiceren.

Context: Robotica

Robotica vormt een rijke context voor het thema Physical Computing.

Concepten

<<Zie voor een voorbeeld: Netwerken-thema, onder Concepten>>

Project

Het materiaal voor het thema Physical Computing is resultaat van het Project:Physical Computing