Project:Assessment: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
== Assessment == | == Assessment == | ||
Toetsing speelt een belangrijke rol in het onderwijs: voor leerlingen (en docenten) om na te gaan of de stof begrepen is (feedback voor leerling en voor docent; formatieve assessment), en voor het beoordelen van leerlingen (summatieve assessment). | |||
Formatieve assessment kan het leerproces verbeteren, door een vroegtijdige feedback. Bovendien helpen toetsvragen direct na het lezen van de stof (of na het bekijken van een presentatie) bij het onthouden van deze stof. | |||
Bij de Coderclass (https://coderclass.nl) heeft de summatieve assessment als afronding van een module twee mogelijke resultaten: je beheerst de stof ''goed'' ("mastery"), of: je beheerst de stof ''nog niet''. In het laatste geval kan er ook bij gezegd worden, welke onderdelen nog verbetering behoeven. Leerlingen werken net zo lang aan een module totdat ze deze ''goed'' kunnen afronden. Een afgeronde module kan dan de basis vormen voor verdere modules en projecten. | |||
== Gebruik van assessment bij het ontwikkelen van lesmateriaal == | == Gebruik van assessment bij het ontwikkelen van lesmateriaal == |
Huidige versie van 13 jul 2017 om 11:11
Assessment
Toetsing speelt een belangrijke rol in het onderwijs: voor leerlingen (en docenten) om na te gaan of de stof begrepen is (feedback voor leerling en voor docent; formatieve assessment), en voor het beoordelen van leerlingen (summatieve assessment).
Formatieve assessment kan het leerproces verbeteren, door een vroegtijdige feedback. Bovendien helpen toetsvragen direct na het lezen van de stof (of na het bekijken van een presentatie) bij het onthouden van deze stof.
Bij de Coderclass (https://coderclass.nl) heeft de summatieve assessment als afronding van een module twee mogelijke resultaten: je beheerst de stof goed ("mastery"), of: je beheerst de stof nog niet. In het laatste geval kan er ook bij gezegd worden, welke onderdelen nog verbetering behoeven. Leerlingen werken net zo lang aan een module totdat ze deze goed kunnen afronden. Een afgeronde module kan dan de basis vormen voor verdere modules en projecten.
Gebruik van assessment bij het ontwikkelen van lesmateriaal
Bij de cursussen van Software Carpentry worden eerst de toetsvragen en toetsopdrachten ontwikkeld: deze vormen een "operationele" uitwerking van de leerdoelen. Vervolgens wordt daarbij de rest van het lesmateriaal ontwikkeld. Voor meer details over deze manier van werken, zie: http://swcarpentry.github.io/lesson-example/01-design/
Formatieve toetsen
Project Qantum
Op de CAS-conferentie (Computing at School) in Birmingham op 17 juni j.l.. werd project Quantum gepresenteerd, bedoeld als een “community” voor het maken en gebruiken van formatieve toetsen. Dit lijkt bruikbaar voor het Informatica-materiaal dat hier ontwikkeld wordt.
- de presentatie van Miles Berry hierover: https://docs.google.com/presentation/d/1WoIXEyii1p7kuea0_ngFiSbCvZXBqmA7MhVox62mLDM/edit#slide=id.ga8221843f_00
- de website: https://diagnosticquestions.com
- meer informatie over project Quantum: http://community.computingatschool.org.uk/resources/4382
- de CAS-conferentie in Birmingham:
Voor de toegang tot sommige resources moet je lid van CAS zijn: dat is gratis (voor niet-leerlingen), en zeker de moeite waard.