Netwerken-0/Les4: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:


== Eisen aan het netwerk ==
== Eisen aan het netwerk ==
== Toetsvragen ==
<quiz display="simple">
{Welke van de volgende toepassingen vraagt de grootste bandbreedte (bitsnelheid):
|type="()"}
+ Video on demand (NetFlix, uitzending gemist).
- VoIP (Voice over IP, internettelefonie).
- e-mail.
- tekst-chat (IRC, WhatsApp).
{Welke van de volgende toepassingen stellen sterke real-time eisen aan het netwerk (eisen een lage latency)?
|type="[]"}
- e-mail.
- file transfer.
+ VoIP (internet telefonie).
+ video conferencing (Skype, Google Hangout)
- het web (bezoeken van webpagina's)
+ multi-player gaming (PC games en console games, bijv. 1st person shooter games)
{Voor welke van de volgende toepassingen is veiligheid (privacy, authenticatie, integriteit) van belang?
|type="[]"}
+ internet-bankieren
+ Wikipedia
+ internet-winkelen
+ VoIP (internet telefonie)
</quiz>

Huidige versie van 22 jan 2018 om 15:49

Inleiding netwerken en internet
  1. Inleiding en samenvatting
  2. Internettoepassingen
  3. Eigenschappen van toepassingen
  4. Eisen aan het internet
  5. Opbouw in lagen, end-to-end principe
  6. Verbindingen en berichten (transportlaag: TCP en UDP)
  7. Het IP-protocol (netwerklaag)
  8. De fysieke laag
  9. De internet infrastructuur
  10. Het thuisnetwerk
  11. --
Netwerken

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Eisen aan het netwerk

Toetsvragen

1 Welke van de volgende toepassingen vraagt de grootste bandbreedte (bitsnelheid):

Video on demand (NetFlix, uitzending gemist).
VoIP (Voice over IP, internettelefonie).
e-mail.
tekst-chat (IRC, WhatsApp).

2 Welke van de volgende toepassingen stellen sterke real-time eisen aan het netwerk (eisen een lage latency)?

e-mail.
file transfer.
VoIP (internet telefonie).
video conferencing (Skype, Google Hangout)
het web (bezoeken van webpagina's)
multi-player gaming (PC games en console games, bijv. 1st person shooter games)

3 Voor welke van de volgende toepassingen is veiligheid (privacy, authenticatie, integriteit) van belang?

internet-bankieren
Wikipedia
internet-winkelen
VoIP (internet telefonie)