Project:Physical Computing/Woensdag 13 sep/Martin opdracht 13 sep: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 9: Regel 9:
=== Beschrijving opdracht ===
=== Beschrijving opdracht ===
Bekijk het volgende filmpje over de inzet van een robots bij de beveiliging van de haven: https://www.youtube.com/watch?v=iXrxfgeUPA8
Bekijk het volgende filmpje over de inzet van een robots bij de beveiliging van de haven: https://www.youtube.com/watch?v=iXrxfgeUPA8
{{#widget:YouTube|id=iXrxfgeUPA8}}


* Beschrijf in zo veel mogelijk detail de technische werking van deze robot op basis van sensoren en actuatoren.  
* Beschrijf in zo veel mogelijk detail de technische werking van deze robot op basis van sensoren en actuatoren.  
Regel 20: Regel 22:
* De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
* De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
* De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
* De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
* De leerlingen benoemen daarbij realistische reactiesnelheden van het systeem.
* De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.
* De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.


Regel 39: Regel 40:
* In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
* In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
* In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?  
* In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?  
* In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
* In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
* Wat maakt aan de robot zelf en de omgeving maakt de robot effectief, en wat juist niet?
* In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
* In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
* In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?
* In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?

Huidige versie van 13 sep 2017 om 15:24

(Nog in bewerking)

Leerdoelen

  • De leerling kan sensoren en actuatoren waarmee een computersysteem de fysieke omgeving kan waarnemen en aansturen herkennen en functioneel beschrijven, correct gebruikmakend van vaktermen.
  • De leerling kan de real-time aspecten beschrijven van een dergelijk computersysteem
  • De leerling kan de beperkingen van een dergelijk computersysteem beschrijven
  • De leerling kan de maatschappelijke consequenties van een dergelijk computersysteem beschrijven

Beschrijving opdracht

Bekijk het volgende filmpje over de inzet van een robots bij de beveiliging van de haven: https://www.youtube.com/watch?v=iXrxfgeUPA8

  • Beschrijf in zo veel mogelijk detail de technische werking van deze robot op basis van sensoren en actuatoren.
  • Beschrijf daarnaast de functionele eisen aan deze robot. Ga in op de mate waarin de robot uit het filmpje voldoet aan deze functionele eisen.
  • Maak een vergelijking tussen een menselijke bewaker en deze robot.
  • Beschrijf wat de mogelijke maatschappelijke consequenties zijn als er meer van dit soort robots worden ingezet. Zoek eventueel aanvullende informatie over deze robot.

Beschrijf beoordelingscriteria (proces en/of product)

  • De werking van het systeem is correct en helder beschreven.
  • De beschrijving van de gebruikte sensoren en actuatoren is volledig en correct.
  • De leerlingen beschrijven de beperkingen van het systeem volledig en correct.
  • De leerlingen hanteren de juiste vaktermen en op een correcte manier bij deze beschrijving.
  • De leerlingen beschrijven de mogelijke maatschappelijke consequenties van het systeem volledig en correct.

Aandachtspunten voor de docent

De uitwerkingen moeten in ieder geval bevatten een overzicht van sensoren:

  • GPS
  • Radar
  • Infrarood camera
  • Camera
  • Ultrasoon sensor
  • Communicatiemiddelen (wellicht Wifi of GSM)

Actuatoren:

  • Motoren voor de wielen
  • Communicatiemiddelen (wellicht Wifi of GSM)

De leerlingen moeten rekening houden met de volgende aspecten:

  • In hoeverre is de robot in staat een mens te herkennen?
  • In hoeverre is de robot in staat om te herkennen dat het om een criminele actie gaat?
  • In hoeverre kunnen indringers hierop anticiperen?
  • Wat maakt aan de robot zelf en de omgeving maakt de robot effectief, en wat juist niet?
  • In hoeverre is de robot in staat zelfstandig door de haven te navigeren? Wat betekent dit voor de veiligheid van andere voertuigen in de haven?
  • In hoeverre vervangt de robot bewakers? Wat betekent dit voor de werkgelegenheid voor bewakers en de robotindustrie? Wat betekent dit voor onderwijs en kennisontwikkeling?