Project:Physical Computing: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Zijbalk Physical Computing}} | {{Zijbalk Physical Computing}} | ||
== Opzet en resultaten == | == Opzet en resultaten == | ||
Versie van 8 sep 2017 11:08
Opzet en resultaten
Het doel van de module is docenten en leerlingen kaders en ondersteuning bieden. Dat betekent dat de module het volgende gaat bieden.
Leerdoelen en concepten
We maken concreet wat de docent van leerlingen moet verwachten om aan de leerdoelen van dit keuzethema te voldoen. Het gaat daarbij om enerzijds concepten en anderzijds vaardigheden. De leerdoelen en de vaardigheden uit het vernieuwde examenprogramma (http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/adviesinformatica/) vormen de basis. In de module zullen alle drie basisvaardigheden zoals beschreven in het nieuwe examenprogramma een plek krijgen. We interpreteren physical computing breder dan robotica.
Concreet resultaat module
- Lijst van concrete leerdoelen, zowel wat betreft concepten als wat betreft vaardigheden.
- Een concept-map waarin de centrale concepten en de relaties tussen deze concepten en met concepten buiten deze module staan beschreven
Verbinding tussen theorie en praktijk, open problemen
In deze module legt de leerling een verbinding tussen theorie en praktijk. De leerling leert op basis van de theorie zelf een fysiek digitaal artefact te ontwerpen en ontwikkelen en daarmee te experimenteren. Anderzijds zou het mooi zijn als de leerling ook begrip ontwikkelt door het experimenten, ontwerpen en ontwikkelen (of dat kan is echter nog weinig bewijs voor).
De grote beschikbaarheid van goedkope bordjes, sensoren, actuatoren maakt het mogelijk om de leerlingen veel zelf te laten experimenteren en ontwikkeling. De module biedt de mogelijkheid tot tinkering. Steeds in kleine stapjes iets uitproberen en ervaring opdoen en op die manier tot oplossingen komen.
De leerlingen zullen uiteindelijk op basis van een redelijk open probleem een fysiek digitaal artefact gaan ontwerpen en ontwikkelen. Slechts ter illustratie: bedenk, ontwerp en ontwikkel een systeem dat een probleem in je eigen omgeving oplost. Een automatische stofopveger, een plant-watergeef-systeem, een oefen-eend, etc.
Een deel van de theorie zal ook los van de open problemen aan bod komen.
Organisatie
Team
Voorbereiding
Agenda en bijeenkomsten
Planning (en voortgang)
- /Planning (en voortgang)
Opmerkingen
- gebruiken we het thema of de naam van de module als categorie? dat maakt het wel gemakkelijker om de verschillende onderdelen bij elkaar te zoeken, ook in het overzicht van alle pagina's.
- wat is de beoogde omvang van het lesmateriaal (mogelijk afgezien van het achtergrondmateriaal)?
- hoeveel bladzijden (hoeveel woorden?) zijn redelijk per SLU? => 1 a 2 pagina's per SLU
- (natuurlijk hangt dat af van het soort werk - vgl. een tutorial of een wiskundige tekst/programmatekst...)
- de toetsbaarheid van de leerlingen-resultaten speelt een belangrijke rol
- formatieve toetsen als onderdeel van het leesmateriaal
- criteria voor de beoordeling van praktische opdrachten (Rubrics?)
- ik heb een sterke voorkeur voor "mastery based learning": leerlingen ronden een onderdeel pas af als ze dit "goed" beheersen. Dit is voor volgende onderdelen een ingangseis: je hebt de basis van de voorafgaande onderdelen nodig.
- om na te gaan op welke manier de exameneisen in het lesmateriaal verwerkt zijn, is het nodig om deze te identificeren.
- moeten we per eis een pagina opnemen? Eventueel hiërarchisch, per domein/thema?
- we verfijnen deze eisen ook verder in concepten en leerdoelen; hoe is de relatie met de exameneisen?
- een leerdoel kan bijv. meerdere exameneisen adresseren.
Als we de wiki gebruiken, is het dan voldoende om alleen de actuele versie te beschrijven (met de historie van de afzonderlijke onderdelen); of moeten we ook een historische versie kunnen vastleggen, voor het totale product?
Nuttige links
- http://swcarpentry.github.io/lesson-example/01-design/
- de manier van werken bij software carpentry lessen.
- /Materiaal van elders