Metis Coderclass

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Inleiding

De Metis Coderclass is bedoeld voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT - en die daar tijd en energie in willen steken.

De Coderclass heeft 5 contacturen per week; ook buiten die uren moet je er mee aan de slag. Je moet deze tijd eraan willen en kunnen besteden. Je moet het dus ook wel leuk vinden.
Bijzonder informatica-talent en -voorkennis zijn niet belangrijk: wij denken dat iedereen die serieus met de Coderclass aan de slag gaat, daar veel van kan leren.
De Coderclass is niet alleen voor leerlingen die later verder willen met een HO-informatica-studie: informatica kun je in vrijwel alle vakgebieden toepassen, en de kennis die je in de Coderclass opdoet kun je in veel andere gebieden gebruiken.

Diversiteit; grote verschillen tussen leerlingen

Bij de Coderclass gaan we er van uit dat er grote verschillen tussen de leerlingen zijn: in niveau, in tempo, en in interesse. Dit komt aan de ene kant doordat sommige leerlingen een groot deel van hun vrije tijd aan informatica-onderwerpen besteden. Aan de andere kant hebben we te maken met een erg breed vakgebied: voor vrijwel iedereen zijn er interessante onderwerpen te vinden.

We vergelijken informatica vaak met muziek: er zijn allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten; voor vrijwel iedereen is er iets passends te vinden.

Deze diversiteit is ook belangrijk in de praktijk (zie verder): je werkt vaak in teams met mensen met verschillende achtergronden, kennis en vaardigheden.

Dit kun je vergelijken met een orkest: ook daar heb je allerlei verschillende soorten instrumenten nodig. En per instrument heb je ook vaak verschillende stemmen.

Praktijk: relevant buiten de school

We vinden het belangrijk dat wat je op school leert, je ook kunt toepassen in "echte" situaties, buiten het lesprogramma. Dit kun je bijvoorbeeld doen in projecten, en in korte stages (in klas 3).

Een project kun je vergelijken met het optreden van een orkest voor publiek. Ook als beginnend muzikant kun je al snel in een orkest meespelen, en optreden voor publiek.

Talentontwikkeling

Deliberate practice

Voor de ontwikkeling van talent -welk talent dan ook- heb je veel uren van "deliberate practice" nodig. Dit is oefenen op de grens van je kunnen, waar het nog vaak net niet lukt. Dit betekent dat je in zo'n situatie moet doorzetten, en oefenen totdat het wel lukt. Dat is in het begin soms frustrerend, maar later weet je van jezelf: dat is de manier waarop je steeds beter wordt.

T-model (T-shaped people)

Een "T-shaped professional" is zowel diep als breed:

  • je hebt diepe kennis en vaardigheden rond een beperkt aantal specialisaties; "jouw vak"
    • waar wil je echt goed in worden? waar wil je veel tijd aan besteden in "deliberate practice"?
  • je hebt brede kennis om samen te werken met andere specialisten, in verschillende omstandigheden.
    • dit vereist ook kennis van andere vakgebieden, bijvoorbeeld om een gemeenschappelijke taal te hebben.
Om in muziektermen te spreken: je beheerst je instrument(en); en je kunt samenspelen met andere musici.

Historie

  • "voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT"; tenminste 5 uur per week
  • ICT in de Wolken (Montessori-scholen Amsterdam, gemeente Amsterdam, HO (UvA, VU), bedrijven
  • ontwikkelen van model, manier van werken
    • waarom zo?

Manier van werken

  • en: waarom zo?

Modules, projecten en badges

  • grote verschillen tussen leerlingen


Lesmateriaal en hulpmiddelen

  • Forum: Outofbounds ("Stackoverflow voor leerlingen (en docenten?)")
  • Wiki
  • GitHub