Physical Computing: verschil tussen versies

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
Regel 24: Regel 24:


Zoals je ziet kom je deze computers werkelijk overal tegen.
Zoals je ziet kom je deze computers werkelijk overal tegen.
== Overzicht van de cursus ==

Huidige versie van 6 sep 2020 om 14:01

Wat is Physical Computing?

(Ik heb nog geen goede Nederlandse term voor dit begrip gevonden, helaas.)

Physical computing verbindt de virtuele wereld van computers, bits en informatie met de fysieke wereld van atomen, krachten en energie. Anders gezegd: het gaat over meten en sturen met computers en programma's. Computers besturen steeds meer dingen in je omgeving: van simpele lampen tot vliegtuigen en zelfrijdende auto's. Door deze computerbesturing, tegenwoordig vaak verbonden in het internet ("of things"), worden apparaten slimmer en efficiënter, kunnen we landbouw bedrijven met minder water, energie en kunstmest, wordt onze omgeving veiliger, enz.

Een computer die meet en stuurt in de fysieke wereld noemen we meestal een controller. Omdat deze vaak in een apparaat ingebouwd is, spreken we vaak over een embedded controller of een embedded system.

Met eenvoudig te programmeren computers zoals de micro:bit, Arduino's e.d. kun je kennis maken met deze boeiende wereld. Je kunt daarmee je eigen omgeving slimmer maken, maar ook leuker en interactiever.

Enkele opdrachten:

  • noem een aantal apparaten thuis met (waarschijnlijk) een ingebouwde besturingscomputer (embedded controller).]
    • geef zo mogelijk aan wat de functie van die computer is, en wat het voordeel van computerbesturing is
  • schat het aantal (embedded) computers thuis.
  • noem een aantal dingen die je onderweg van huis naar school tegenkomt met een ingebouwde besturingscomputer.

Zoals je ziet kom je deze computers werkelijk overal tegen.

Overzicht van de cursus