Micro:bit: verschil tussen versies
Regel 15: | Regel 15: | ||
* om leerlingen kennis te laten maken met programmeren (Digitale geletterdheid) | * om leerlingen kennis te laten maken met programmeren (Digitale geletterdheid) | ||
* om leerlingen automatisch te laten meten en besturen (Bètavakken) | * om leerlingen automatisch te laten meten en besturen (Bètavakken) | ||
* voor het keuzethema Physical computing van het vak Informatica. | |||
* voor creatieve opdrachten | |||
* voor projecten | |||
== Programmeren == | == Programmeren == |
Versie van 5 sep 2020 18:12
micro:bit - wat is dat?
Een micro:bit is een klein computerbordje, ontworpen door de BBC om leerlingen in het PO en VO vertrouwd te maken met computers en programmeren. Omdat dit bordje ook een aantal sensoren en actuatoren heeft is, kun je er al snel leuke experimenten mee uitvoeren. Je kunt er ook externe sensoren en actuatoren op aansluiten, waardoor je met de micro:bit kunt meten en sturen in de fysieke wereld ("physical computing"). Dit kun je gebruiken voor serieuze maar ook voor creatieve toepassingen.
Het werken met een micro:bit kan voor leerlingen erg motiverend zijn, omdat je al snel leuke resultaten kunt krijgen. Bovendien zijn de mogelijkheden eindeloos.
Gebruik in het onderwijs
Je kunt de micro:bit gebruiken:
- om leerlingen kennis te laten maken met programmeren (Digitale geletterdheid)
- om leerlingen automatisch te laten meten en besturen (Bètavakken)
- voor het keuzethema Physical computing van het vak Informatica.
- voor creatieve opdrachten
- voor projecten
Programmeren
Je kunt een micro:bit op verschillende manieren programmeren:
- met een blokjestaal: MakeCode (webtoepassing, in de browser)
- met Python (teksttaal):
Lesmateriaal
Er is heel veel lesmateriaal voor de micro:bit beschikbaar, in het Engels, maar ook in het Nederlands.
Op deze website gaan we vooral in de op de micro:bit als "controller" om te meten en te sturen, voor "Physical computing".
FAQ
Kun je een micro:bit ook gebruiken met een Chromebook?