ICT: mens en maatschappij: verschil tussen versies

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Zijbalk Digitale geletterdheid}}
Invloed van ICT op mens en maatschappij
Invloed van ICT op mens en maatschappij



Versie van 27 feb 2020 21:02

Digitale geletterdheid
  1. Computational thinking
  2. Informatievaardigheden
  3. ICT vaardigheden
  4. ICT: mens en maatschappij
Badges(?)

Invloed van ICT op mens en maatschappij

  • mediawijsheid;
  • privacy
  • veiligheid, (cyber)security;
  • digitale economie;
  • ethische en filosofische aspecten;

Digitale economie

  • netwerken - open en gesloten netwerken; netwerk-effect (Metcalfe's Law)
    • FB als gesloten netwerk (FB bepaalt)
    • internet en web als open netwerk (iedereen kan eigen app, uitbreiding maken)
  • copyright; licenties; open source
  • platformen (digitale bemiddeling) - vgl. Uber, Airbnb,
  • invloed van ICT op werk (automatisering, robotisering)
  • invloed van ICT op overheid

Veiligheid, (cyber)security

  • technische aspecten; o.a. versleuteling;

Ethische en filosofische aspecten

  • AI en ethiek
    • bijv. gebruik van AI voor oorlogsdoeleinden; gebruik van robots, drones
  • Turing test; kun je het verschil zien tussen mens en computer?
    • "dagelijkse versie hiervan": "ik ben geen robot", Captcha
  • verschil/overeenkomst tussen mens en robot (vgl. I, Robot - leesboek voor Nederlands/Engels?)