Digitale geletterdheid: verschil tussen versies

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '* wat is "Digitale geletterdheid"? * waarom Digitale geletterdheid? * Digitale geletterdheid in het curriculum (curriculum.nu) * hoe Digitale geletterdheid? ** door...')
 
Regel 34: Regel 34:
Het lijkt het waarschijnlijk dat Digitale geletterdheid op de één of andere manier een plek in het curriculum zal krijgen.
Het lijkt het waarschijnlijk dat Digitale geletterdheid op de één of andere manier een plek in het curriculum zal krijgen.
Sommige scholen lopen hier al op vooruit, en bieden hun leerlingen al onderdelen van Digitale geletterdheid aan.
Sommige scholen lopen hier al op vooruit, en bieden hun leerlingen al onderdelen van Digitale geletterdheid aan.
== Digitale geletterdheid: hoe? ==
Omdat Digitale geletterdheid

Versie van 18 feb 2020 11:06

  • wat is "Digitale geletterdheid"?
  • waarom Digitale geletterdheid?
  • Digitale geletterdheid in het curriculum (curriculum.nu)
  • hoe Digitale geletterdheid?
    • doorlopende leerlijnen, van PO tot bovenbouw VO (en verder)
      • passend bij de fase van de leerlingen/het onderwijs
    • leven lang leren
    • Digitale (basis)vaardigheden
    • Informatievaardigheden
    • Computational Thinking
    • Invloed op individu en maatschappij; mediawijsheid
  • Wat is de rol van Betapartners?
  • Wat betekent dit voor VO-docenten - in de onderbouw en in de bovenbouw?

Digitale geletterdheid in het curriculum (curriculum.nu)

Onder de noemer curriculum.nu werken meerdere teams aan ideeën voor de herziening van het curriculum, in eerste instantie voor het PO en de onderbouw VO, later ook voor de bovenbouw VO. Naast de teams voor Nederlands, voor Rekenen/Wiskunde en voor Bewegen en Sport werken de meeste teams voor een leergebied waarin meerder vakken gecombineerd zijn, zoals Mens en Natuur (natuurkunde, biologie, scheikunde, aardrijkskunde en techniek), Mens en Maatschappij (aardrijkskunde, geschiedenis, economie, maatschappijleer en filosofie), Engels/Moderne vreemde talen, of Kunst en Cultuur (beeldende vorming, ckv, dans, drama, handvaardigheid, kunst algemeen, muziek, tekenen en textiel).

Daarnaast zijn er aparte teams voor twee nieuwe leergebieden: Burgerschap en Digitale geletterdheid.

Deze voorstellen zijn nu geformuleerd als "grote opdrachten" en "bouwstenen". In een verdere uitwerking (als de voorstellen politiek groen licht krijgen) worden hierbij kerndoelen voor PO en onderbouw VO geformuleerd.

De Tweede Kamer zal op 6 maart debatteren over de voorstellen van curriculum.nu. Het lijkt het waarschijnlijk dat Digitale geletterdheid op de één of andere manier een plek in het curriculum zal krijgen. Sommige scholen lopen hier al op vooruit, en bieden hun leerlingen al onderdelen van Digitale geletterdheid aan.

Digitale geletterdheid: hoe?

Omdat Digitale geletterdheid