Metis Coderclass: verschil tussen versies

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 115: Regel 115:
=== Badges ===
=== Badges ===


Je verdient een badge als je kunt laten zien dat je de bijbehorende kennis en vaardigheden "goed" beheerst.
Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer je deze kennis en vaardigheden verworven hebt.


* beschrijving van een badge - zie de wiki.
* badge-rapport
* badge-rapport
We maken gebruik van Open Badges. Deze kun je met anderen delen, om te laten zien welke onderwerpen je beheerst.
* Een open badge is een web-plaatje met daarin versleutelde informatie over de drager, de eisen, en de datum waarop deze uitgedeeld is,
en door wie. Dit betekent dat je niet zomaar een badge van iemand anders kunt kopiëren alsof je deze zelf verdiend hebt.
* Je kunt deze o.a. plaatsen in een "backpack".
* Zie: https://openbadges.org/
Voor de hogere leerjaren proberen we de badges af te stemmen met de vervolgopleidingen en het bedrijfsleven.
Waar mogelijk hebben deze badges ook voor hen betekenis.


=== Projecten ===
=== Projecten ===

Versie van 11 sep 2019 06:26

Inleiding

De Metis Coderclass is bedoeld voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT - en die daar tijd en energie in willen steken.

  • De Coderclass heeft 5 contacturen per week; ook buiten die uren moet je er mee aan de slag. Je moet deze tijd eraan willen en kunnen besteden. Je moet het dus ook wel leuk vinden.
  • Bijzonder informatica-talent en -voorkennis zijn niet belangrijk: wij denken dat iedereen die serieus met de Coderclass aan de slag gaat, daar veel van kan leren.
  • De Coderclass is niet alleen voor leerlingen die later verder willen met een HO-informatica-studie: informatica kun je in vrijwel alle vakgebieden toepassen, en de kennis die je in de Coderclass opdoet kun je in veel andere gebieden gebruiken.
  • De Coderclass biedt leerlingen die wel verder willen met een HO-informatica-studie een stevige basis.

Diversiteit; grote verschillen tussen leerlingen

Bij de Coderclass gaan we er van uit dat er grote verschillen tussen de leerlingen zijn: in niveau, in tempo, en in interesse. Dit komt doordat sommige leerlingen een groot deel van hun vrije tijd aan informatica-onderwerpen besteden. Bovendien hebben we te maken met een erg breed vakgebied: voor vrijwel iedereen zijn er interessante onderwerpen te vinden.

  • We vergelijken informatica vaak met muziek: er zijn allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten; voor vrijwel iedereen is er iets passends te vinden.
  • Als informaticadocent kun je niet in alle onderdelen goed zijn; dit betekent dat er onderdelen zijn waarin sommige leerlingen beter zijn dan jij. Die situatie kent een muziekdocent op school ook; en deze weet het te gebruiken in zijn lessen. Bij informatica kan dat ook!

Deze diversiteit is ook belangrijk in de praktijk (zie verder): je werkt vaak in teams met mensen met verschillende achtergronden, kennis en vaardigheden.

  • Dit kun je vergelijken met een orkest: ook daar heb je allerlei verschillende soorten instrumenten nodig. En per instrument heb je ook vaak verschillende stemmen.

Praktijk: relevant buiten de school

We vinden het belangrijk dat wat je op school leert, je ook kunt toepassen in "echte" situaties, buiten het lesprogramma. Dit kun je bijvoorbeeld doen in projecten, en in korte stages (in klas 3).

  • Een project kun je vergelijken met het optreden van een orkest voor publiek. Ook als beginnend muzikant kun je al snel in een orkest meespelen, en optreden voor publiek.

Talentontwikkeling

Deliberate practice

Voor de ontwikkeling van talent -welk talent dan ook- heb je veel uren van "deliberate practice" nodig. Dit is oefenen op de grens van je kunnen, waar het nog vaak net niet lukt. Dit betekent dat je in zo'n situatie moet doorzetten, en oefenen totdat het wel lukt. Dat is in het begin soms frustrerend, maar later weet je van jezelf: dat is de manier waarop je steeds beter wordt.

T-model (T-shaped people)

Een "T-shaped professional" is zowel diep als breed:

  • je hebt diepe kennis en vaardigheden rond een beperkt aantal specialisaties; "jouw vak"
    • waar wil je echt goed in worden? waar wil je veel tijd aan besteden in "deliberate practice"?
  • je hebt brede kennis om samen te werken met andere specialisten, in verschillende omstandigheden.
    • dit vereist ook kennis van andere vakgebieden, bijvoorbeeld om een gemeenschappelijke taal te hebben.
Om in muziektermen te spreken: je beheerst je instrument(en); en je kunt samenspelen met andere musici.

Niet alleen kennis en vaardigheden

Naast kennis en vaardigheden zijn ook houding en gedrag erg belangrijk. Ook dat moet je leren.

Professioneel

Waar mogelijk en zinvol leren de leerlingen professionele manier van werken en het gebruik van professionele hulpmiddelen. Voorwaarde is dat de drempel niet te hoog is, en dat deze een meerwaarde hebben voor het leren en werken in de Coderclass.

  • Een voorbeeld van een hulpmiddel dat zinvol is maar voor leerlingen een te hoge drempel heeft is Stackoverflow. Dit is een forum voor allerlei vragen rond softwareproblemen. Maar alleen "serieuze vragen" worden serieus genomen; op vragen van beginners, die bijvoorbeeld de terminologie niet beheersen, wordt niet altijd vriendelijk gereageerd. Als alternatief, om te leren werken met een dergelijk forum, is een eigen forum voor leerlingen ingericht, "Outofbounds".
  • Voorbeelden van professionele hulpmiddelen en manieren van werken: GitHub (dit doet er veel aan om ook voor leerlingen/studenten bruikbaar en relevant te zijn);

Leren zelfstandig leren

Niet alle kennis krijg je uit de lesboeken en de uitleg van docenten op school: het web is een grote bron van kennis, zeker op het gebied van informatica en ICT. Leerlingen leren met die bronnen om te gaan, om zelfstandig kennis en vaardigheden te verwerven. Deze leervaardigheid zullen ze in de toekomst hard nodig hebben.

Leer samen, leer van elkaar

Samen leren en van elkaar leren, en het delen van je kennis hoort bij een professionele houding. Bovendien werkt dit stimulerend, en verbetert dit het leerproces. Het uitleggen van een onderwerp aan anderen zorgt ervoor dat je dit onderwerp beter gaat begrijpen.

  • Dit kan direct, in de klas;
  • het kan ook indirect, via het forum Outofbounds.
  • Ook als docent kun je veel van je leerlingen leren; dat geldt zeker in de hogere leerjaren.
  • De Codam ICT-opleiding is helemaal gericht op dit "samen leren" en "leren van elkaar": daar zijn geen professionele docenten die uitleg komen geven.
  • (Kennis van oud-leerlingen?)

Historie

  • "voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT"; tenminste 5 uur per week
  • ICT in de Wolken (Montessori-scholen Amsterdam, gemeente Amsterdam, HO (UvA, VU), bedrijven
  • ontwikkelen van model, manier van werken
    • waarom zo?

Manier van werken

De manier van werken is gebaseerd op de volgende ideeën:

  • diversiteit, grote verschillen tussen leerlingen: verschillende leerlijnen, voor verschillende expertises.
  • T-model: modules voor de verdieping in je eigen expertise, samenwerken in projecten met anderen voor de verbreding;
  • leerlingen kunnen (grotendeels) in hun eigen tempo aan hun expertise werken: modules;
  • mastery-based learning: badges.
  • leer van elkaar.

Wiki

We gebruiken een (besloten) wiki waar de leerlingen het lesmateriaal (of de verwijzingen) kunnen vinden, en waar ze hun uitwerkingen kunnen plaatsen.

Eén van de ideeën achter deze wiki is dat leerlingen van elkaar kunnen leren. "Afkijken mag (en is zinvol)" - maar het is niet zinvol om een uitwerking van iemand anders zomaar over te nemen. Op een wiki valt dat al snel op.

Modules en leerlijnen

Leerlingen kunnen (grotendeels) in hun eigen tempo werken aan een module.

Er zijn verschillende leerlijnen voor leerlingen met verschillende interesses.

  • beperk het aantal modules waar leerlingen tegelijk aan werken;


Badges

Je verdient een badge als je kunt laten zien dat je de bijbehorende kennis en vaardigheden "goed" beheerst. Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer je deze kennis en vaardigheden verworven hebt.



  • beschrijving van een badge - zie de wiki.
  • badge-rapport

We maken gebruik van Open Badges. Deze kun je met anderen delen, om te laten zien welke onderwerpen je beheerst.

  • Een open badge is een web-plaatje met daarin versleutelde informatie over de drager, de eisen, en de datum waarop deze uitgedeeld is,

en door wie. Dit betekent dat je niet zomaar een badge van iemand anders kunt kopiëren alsof je deze zelf verdiend hebt.

Voor de hogere leerjaren proberen we de badges af te stemmen met de vervolgopleidingen en het bedrijfsleven. Waar mogelijk hebben deze badges ook voor hen betekenis.

Projecten

  • projecten zijn ook oefeningen in:
    • samenwerken, communiceren in het team;
    • communiceren met klanten/opdrachtgevers, presenteren;

Lesmateriaal en hulpmiddelen

  • Wiki
  • Forum: Outofbounds ("Stackoverflow voor leerlingen (en docenten?)")
  • GitHub
  • Trinket (e.d.)
  • Trello? (voor planning e.d.)

Hoe begin je?

Andere aspecten

  • Hoe kom je aan (goede) docenten?