Didactiek van het programmeren: verschil tussen versies

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '''Iedereen leren programmeren - hoe pak je dat aan?'' Programmeren vormt een belangrijk onderdeel van het VO-keuzevak informatica, en van digitale geletterdheid (C...')
 
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:


In deze bijeenkomst behandelen we een aantal aspecten van de didactiek van het programmeren. We besteden aandacht aan de eerste stappen en aan het vervolg daarop. Waar mogelijk maken we gebruik van wetenschappelijke inzichten, vooral op het gebied van hersenen en leren. De deelnemers gaan in de bijeenkomst zelf met de stof aan de slag, met het oog op hun eigen onderwijs.
In deze bijeenkomst behandelen we een aantal aspecten van de didactiek van het programmeren. We besteden aandacht aan de eerste stappen en aan het vervolg daarop. Waar mogelijk maken we gebruik van wetenschappelijke inzichten, vooral op het gebied van hersenen en leren. De deelnemers gaan in de bijeenkomst zelf met de stof aan de slag, met het oog op hun eigen onderwijs.
== Presentaties ==
* [https://infvo.nl/presentaties/Didactiek-van-programmeren-1.pdf Didactiek van programmeren 1 ]
* [https://infvo.nl/presentaties/Didactiek-van-programmeren-2.pdf Didactiek van programmeren 2 - lesmateriaal voor beginners  ]
* [https://infvo.nl/presentaties/20200213-Computer-Science-Certificate.pdf VHTO - computer science certificate ]
** Deze presentatie bevat ook de contactgegevens van Shirley.

Huidige versie van 14 feb 2020 om 07:30

Iedereen leren programmeren - hoe pak je dat aan?

Programmeren vormt een belangrijk onderdeel van het VO-keuzevak informatica, en van digitale geletterdheid (Computational Thinking). Volgens de voorstellen van curriculum.nu is dit laatste voor alle leerlingen verplicht, tenminste in de bovenbouw PO/onderbouw VO.

De ambitie om alle leerlingen te leren programmeren stelt hoge eisen aan de didactiek. In het bijzonder moet deze inclusief zijn, en recht doen aan alle leerlingen, met hun verschillende talenten, interesses, verwachtingen en voorkennis.

In deze bijeenkomst behandelen we een aantal aspecten van de didactiek van het programmeren. We besteden aandacht aan de eerste stappen en aan het vervolg daarop. Waar mogelijk maken we gebruik van wetenschappelijke inzichten, vooral op het gebied van hersenen en leren. De deelnemers gaan in de bijeenkomst zelf met de stof aan de slag, met het oog op hun eigen onderwijs.

Presentaties