Internet of Things - met Cisco: verschil tussen versies

Uit betapartners-infvo
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Cisco: Internet of Things ''Krijg inzicht in hoe het Internet of Things onze wereld slimmer maakt - en hoe jij en je leerlingen daaraan mee kunnen doen.'' Cisco h...')
 
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 8: Regel 8:


Na een eerste inleiding, met een overzicht van het materiaal en de manier waarop dit gebruikt kan worden, ga je aan de slag met een aantal van de praktische opdrachten. Je maakt daarbij onder meer gebruik van LoRa IoT-apparaten, verbonden in het The Things Network LoRa-netwerk. Deze apparaten kun je vervolgens benaderen via NodeRed.
Na een eerste inleiding, met een overzicht van het materiaal en de manier waarop dit gebruikt kan worden, ga je aan de slag met een aantal van de praktische opdrachten. Je maakt daarbij onder meer gebruik van LoRa IoT-apparaten, verbonden in het The Things Network LoRa-netwerk. Deze apparaten kun je vervolgens benaderen via NodeRed.
Zie de onderstaande mededeling van Cisco over het materiaal:
== VO lessenserie: netwerken, IoT en slimme oplossingen ==
'''De Cisco Networking Academy biedt gratis IT onderwijs voor het VO'''
De Cisco Networking Academy (NetAcad) wilt IT-onderwijs toegankelijk maken en aan leerlingen in het VO laten zien hoe slimme IT oplossingen de kwaliteit van ons dagelijks leven kunnen verbeteren. Daarom heeft NetAcad een lessenserie gemaakt voor het Voortgezet Onderwijs (VO). In deze lessenserie neem je als informaticadocent jouw leerlingen mee in de wereld van Internet of Things, netwerken en slimme oplossingen. De lessenserie is gratis te gebruiken. Bovendien krijg je een GPS-tracker van NetAcad cadeau die je kunt gebruiken voor de praktijkopdrachten.
In de afsluitende praktijkopdracht bouw je samen met jouw leerlingen een slimme oplossing waarin je de data afkomstig uit de LoRa WAN GPS-tracker via een netwerkverbinding zichtbaar maakt in een dashboard. Leerlingen raken op deze manier bekend met communicatie protocollen op een netwerk (zoals IP), cloud en fog computing. Als docent hoef je hier geen extra apparatuur voor aan te schaffen. In de praktijkopdracht vind je een handleiding waarin staat uigelegd hoe je met jouw leerlingen aan de slag kunt.
De lessenserie (vier á acht lessen) kan geïntegreerd worden in het keuzevak informatica voor de bovenbouw van HAVO en VWO, maar is geschikt voor alle leerlingen met interesse in IT, ongeacht leerjaar en onderwijsniveau. De quizzen, interactieve opdrachten en (optionele) Packet Tracer opdrachten geven jou als docent de mogelijkheid de lessenserie af te stemmen op het niveau van jouw leerlingen. De lessenserie is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen NetAcad en onderwijsontwikkelaars in het VO. Daarbij is ervoor gezorgd dat de lessenserie een laag instapniveau en een hoog plafond heeft.
Aanmelden voor de lessenserie is makkelijk. Als je contact opneemt met het NetAcad team (zie gegevens hieronder), dan krijg je een eigen digitale leeromgeving toegewezen. In deze leeromgeving plaats je zelf jouw leerlingen. Je kunt direct aan de slag. En het fijne is dat de digitale leeromgeving werkt als een LMS; je kunt de voortgang van jouw leerlingen nauwkeurig bijhouden. Jij als docent bent de enige die bij de studentgegevens kan.
Inmiddels zijn 75 VO scholen begonnen met de lessenserie. Naast het geven van toegang tot de lessenserie, staat het NetAcad team klaar om al je vragen over de lessenserie en andere NetAcad cursussen te beantwoorden.
Interesse? Meld je aan voor de VO lessenserie van NetAcad via:
* Doran Oirbons, Programma Manager NetAcad (doirbons@cisco.com)
* 
Willem-Jan Derks, CSR Manager Nederland (widerks@cisco.com)

== Terugblik ==
Voor een terugblik van één van de deelnemers, zie: https://ieni-forum.infvo.nl/t/betapartners-nascholing/228/2

Huidige versie van 18 jan 2020 om 21:01

Cisco: Internet of Things

Krijg inzicht in hoe het Internet of Things onze wereld slimmer maakt - en hoe jij en je leerlingen daaraan mee kunnen doen.

Cisco heeft in het kader van hun online NetAcademy-programma een cursus Internet of Things ontwikkeld, voor gebruik in het Nederlandse VO. Het materiaal is bedoeld voor klas 4 HAVO/VWO of hoger. Het kan gebruikt worden als onderdeel van het vak Informatica, maar ook scholen die geen Informatica aanbieden kunnen het inzetten: er is geen speciale voorkennis nodig. Het materiaal is voor VO-docenten gratis te gebruiken. De omvang van het materiaal is voldoende voor een blok van 8-10 weken, van 1-2 lesuren per week, eventueel uit te breiden met praktisch werk tot een module van 40 SLU. Het is ook mogelijk om delen van deze cursus te gebruiken.

De Cisco-cursus Internet of Things is grotendeels complementair aan het materiaal dat ontwikkeld is voor het keuzethema Netwerken/Internet of Things. Dit laatste materiaal vraagt meer voorkennis. De Cisco-cursus kan ook als voorbereiding voor dat materiaal gebruikt worden.

Na een eerste inleiding, met een overzicht van het materiaal en de manier waarop dit gebruikt kan worden, ga je aan de slag met een aantal van de praktische opdrachten. Je maakt daarbij onder meer gebruik van LoRa IoT-apparaten, verbonden in het The Things Network LoRa-netwerk. Deze apparaten kun je vervolgens benaderen via NodeRed.

Zie de onderstaande mededeling van Cisco over het materiaal:

VO lessenserie: netwerken, IoT en slimme oplossingen

De Cisco Networking Academy biedt gratis IT onderwijs voor het VO

De Cisco Networking Academy (NetAcad) wilt IT-onderwijs toegankelijk maken en aan leerlingen in het VO laten zien hoe slimme IT oplossingen de kwaliteit van ons dagelijks leven kunnen verbeteren. Daarom heeft NetAcad een lessenserie gemaakt voor het Voortgezet Onderwijs (VO). In deze lessenserie neem je als informaticadocent jouw leerlingen mee in de wereld van Internet of Things, netwerken en slimme oplossingen. De lessenserie is gratis te gebruiken. Bovendien krijg je een GPS-tracker van NetAcad cadeau die je kunt gebruiken voor de praktijkopdrachten.

In de afsluitende praktijkopdracht bouw je samen met jouw leerlingen een slimme oplossing waarin je de data afkomstig uit de LoRa WAN GPS-tracker via een netwerkverbinding zichtbaar maakt in een dashboard. Leerlingen raken op deze manier bekend met communicatie protocollen op een netwerk (zoals IP), cloud en fog computing. Als docent hoef je hier geen extra apparatuur voor aan te schaffen. In de praktijkopdracht vind je een handleiding waarin staat uigelegd hoe je met jouw leerlingen aan de slag kunt.

De lessenserie (vier á acht lessen) kan geïntegreerd worden in het keuzevak informatica voor de bovenbouw van HAVO en VWO, maar is geschikt voor alle leerlingen met interesse in IT, ongeacht leerjaar en onderwijsniveau. De quizzen, interactieve opdrachten en (optionele) Packet Tracer opdrachten geven jou als docent de mogelijkheid de lessenserie af te stemmen op het niveau van jouw leerlingen. De lessenserie is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen NetAcad en onderwijsontwikkelaars in het VO. Daarbij is ervoor gezorgd dat de lessenserie een laag instapniveau en een hoog plafond heeft.

Aanmelden voor de lessenserie is makkelijk. Als je contact opneemt met het NetAcad team (zie gegevens hieronder), dan krijg je een eigen digitale leeromgeving toegewezen. In deze leeromgeving plaats je zelf jouw leerlingen. Je kunt direct aan de slag. En het fijne is dat de digitale leeromgeving werkt als een LMS; je kunt de voortgang van jouw leerlingen nauwkeurig bijhouden. Jij als docent bent de enige die bij de studentgegevens kan.

Inmiddels zijn 75 VO scholen begonnen met de lessenserie. Naast het geven van toegang tot de lessenserie, staat het NetAcad team klaar om al je vragen over de lessenserie en andere NetAcad cursussen te beantwoorden.

Interesse? Meld je aan voor de VO lessenserie van NetAcad via:

  • Doran Oirbons, Programma Manager NetAcad (doirbons@cisco.com)
  • 
Willem-Jan Derks, CSR Manager Nederland (widerks@cisco.com)


Terugblik

Voor een terugblik van één van de deelnemers, zie: https://ieni-forum.infvo.nl/t/betapartners-nascholing/228/2