Metis Coderclass: verschil tussen versies
Regel 25: | Regel 25: | ||
=== Praktijk: relevant buiten de school === | === Praktijk: relevant buiten de school === | ||
We vinden het belangrijk dat | We vinden het belangrijk dat wat je op school leert, je ook kunt toepassen in "echte" situaties, buiten het lesprogramma. Dit kun je bijvoorbeeld doen in projecten, en in korte stages (in klas 3). | ||
: Een project kun je vergelijken met het optreden van een orkest voor publiek. Ook als beginnend muzikant kun je al snel in een orkest meespelen, en optreden voor publiek. | : Een project kun je vergelijken met het optreden van een orkest voor publiek. Ook als beginnend muzikant kun je al snel in een orkest meespelen, en optreden voor publiek. |
Versie van 10 sep 2019 18:07
Inleiding
- presentatie: https://docs.google.com/presentation/d/12VeEUdHJhZLblCHeY7Fhohqf_-EfO6i7DsGHUvnm3Fs/edit?usp=sharing
De Metis Coderclass is bedoeld voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT - en die daar tijd en energie in willen steken.
- De Coderclass heeft 5 contacturen per week; ook buiten die uren moet je er mee aan de slag. Je moet deze tijd eraan willen en kunnen besteden. Je moet het dus ook wel leuk vinden.
- Speciaal informatica-talent en -voorkennis zijn niet belangrijk: wij denken dat iedereen die serieus met de Coderclass aan de slag gaat, daar veel van kan leren.
- De Coderclass is niet alleen voor leerlingen die later verder willen met een HO-informatica-studie: informatica kun je in vrijwel alle vakgebieden toepassen, en de kennis die je in de Coderclass opdoet kun je in veel andere gebieden gebruiken.
Diversiteit; grote verschillen tussen leerlingen
Bij de Coderclass gaan we er van uit dat er grote verschillen tussen de leerlingen zijn: in niveau, in tempo, en in interesse. Dit komt aan de ene kant doordat sommige leerlingen een groot deel van hun vrije tijd aan informatica-onderwerpen besteden. Aan de andere kant hebben we te maken met een erg breed vakgebied: voor vrijwel iedereen zijn er interessante onderwerpen te vinden.
- We vergelijken informatica vaak met muziek: er zijn allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten; voor vrijwel iedereen is er iets passends te vinden.
Deze diversiteit is ook belangrijk in de praktijk (zie verder): je werkt vaak in teams met mensen met verschillende achtergronden, kennis en vaardigheden.
- Dit kun je vergelijken met een orkest: ook daar heb je allerlei verschillende soorten instrumenten nodig. En per instrument heb je ook vaak verschillende stemmen.
Praktijk: relevant buiten de school
We vinden het belangrijk dat wat je op school leert, je ook kunt toepassen in "echte" situaties, buiten het lesprogramma. Dit kun je bijvoorbeeld doen in projecten, en in korte stages (in klas 3).
- Een project kun je vergelijken met het optreden van een orkest voor publiek. Ook als beginnend muzikant kun je al snel in een orkest meespelen, en optreden voor publiek.
Historie
- "voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT"; tenminste 5 uur per week
- ICT in de Wolken (Montessori-scholen Amsterdam, gemeente Amsterdam, HO (UvA, VU), bedrijven
- ontwikkelen van model, manier van werken
- waarom zo?
Manier van werken
- en: waarom zo?
Modules, projecten en badges
- grote verschillen tussen leerlingen
Lesmateriaal en hulpmiddelen
- Forum: Outofbounds ("Stackoverflow voor leerlingen (en docenten?)")
- Wiki
- GitHub