Jupyter Notebook: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 9: | Regel 9: | ||
** met andere woorden: als docent/auteur heb je flexibele mogelijkheden voor ''scaffolding''. | ** met andere woorden: als docent/auteur heb je flexibele mogelijkheden voor ''scaffolding''. | ||
Zie voor een voorbeeld van een Jupyter Notebook: https://mybinder.org/v2/gh/infvo/mongodb-binder/master | Zie voor een voorbeeld van een Jupyter Notebook: https://mybinder.org/v2/gh/infvo/mongodb-binder/master?filepath=Inleiding-Jupyter.ipynb. | ||
Het opstarten van het Notebook via Binder kan even duren; meestal is dit in ca. 20 seconden beschikbaar. | Het opstarten van het Notebook via Binder kan even duren; meestal is dit in ca. 20 seconden beschikbaar. | ||
Regel 18: | Regel 18: | ||
== Wat is Jupyter Notebook? == | == Wat is Jupyter Notebook? == | ||
: A Jupyter notebook is a document that supports mixing executable code, equations, visualizations, and narrative text. Specifically, Jupyter notebooks allow the user to bring together data, code, and prose, to tell an interactive, computational story. Whether analyzing a corpus of American Literature, creating music and art, or illustrating the engineering concepts behind Digital Signal Processing, the notebooks can combine explanations traditionally found in textbooks with the interactivity of an application. (Uit: teaching and learning with Jupyter) | |||
* hoe ziet een Notebook eruit? hoe gebruik je dit? | |||
** client-server, browser-webserver, notebook-kernel, cloud (of eigen computer) | |||
* geschiedenis | |||
* gebruik voor data science | |||
* ecosysteem | |||
* gebruik in het onderwijs | |||
** waarom? | |||
** hoe? | |||
== Hoe werkt Jupyter Notebook? == | == Hoe werkt Jupyter Notebook? == | ||
Regel 36: | Regel 46: | ||
* mogelijkheden o.a. voor "autograding" | * mogelijkheden o.a. voor "autograding" | ||
* (wat nog ontbreekt: multiple choice, toetsvragen) | * (wat nog ontbreekt: multiple choice, toetsvragen) | ||
== Referenties == | |||
=== Jupyter Notebook in het onderwijs === | |||
* https://jupyter4edu.github.io/jupyter-edu-book/ : Teaching and Learning with Jupyter | |||
* https://nbgrader.readthedocs.io/en/stable/index.html : NBgrader | |||
* | |||
== Opmerkingen == | |||
* Jupyter Notebook is begonnen als IPython Notebooks: naast Python is er tegenwoordig een groot scala aan programmeertalen beschikbaar, de naam is daarom aangepast tot Jupyter (naar de planeet met 79 bekende manen, met nog een beetje Python in de naam). | |||
* |
Huidige versie van 7 dec 2019 om 09:38
Jupyter Notebook (https://jupyter.org) is een professioneel hulpmiddel voor Data Scientists en andere wetenschappers. Maar ook voor het informatica- en bèta-onderwijs in het VO biedt dit een aantal aantrekkelijke mogelijkheden:
- een Jupyter Notebook is interactief: je combineert tekst (met formules, figuren e.d.) met uitvoerbare programmacode;
- met behulp van deze programmacode kun je bijvoorbeeld data analyseren en visualiseren;
- de programmacode kun je als lezer niet alleen uitvoeren, maar ook inzien en zelf aanpassen;
- je kunt met de programmacode "spelen";
- een Notebook kan opdrachten bevatten van elke mogelijke moeilijkheidsgraad: van volledig uitgewerkte voorbeelden tot open opdrachten, met alle mogelijke vormen daartussen.
- met andere woorden: als docent/auteur heb je flexibele mogelijkheden voor scaffolding.
Zie voor een voorbeeld van een Jupyter Notebook: https://mybinder.org/v2/gh/infvo/mongodb-binder/master?filepath=Inleiding-Jupyter.ipynb. Het opstarten van het Notebook via Binder kan even duren; meestal is dit in ca. 20 seconden beschikbaar.
Jupyter Notebook gebruik je via het web, in de browser. Je hoeft hiervoor geen software op je eigen computer te installeren. Je hebt wel een een "host" nodig waarop de Notebooks uitgevoerd worden. Voor eenvoudig gebruik in het onderwijs kun je bijvoorbeeld Binder (mybinder.org) gebruiken, zoals hierboven.
Wat is Jupyter Notebook?
- A Jupyter notebook is a document that supports mixing executable code, equations, visualizations, and narrative text. Specifically, Jupyter notebooks allow the user to bring together data, code, and prose, to tell an interactive, computational story. Whether analyzing a corpus of American Literature, creating music and art, or illustrating the engineering concepts behind Digital Signal Processing, the notebooks can combine explanations traditionally found in textbooks with the interactivity of an application. (Uit: teaching and learning with Jupyter)
- hoe ziet een Notebook eruit? hoe gebruik je dit?
- client-server, browser-webserver, notebook-kernel, cloud (of eigen computer)
- geschiedenis
- gebruik voor data science
- ecosysteem
- gebruik in het onderwijs
- waarom?
- hoe?
Hoe werkt Jupyter Notebook?
Hoe werkt Jupyter Notebook?
- client-server; code wordt (meestal) uitgevoerd op de server;
Hoe gebruik je Jupyter Notebook?
Hoe maak je je eigen Notebooks?
- (issue: je hebt eigenlijk een Notebook-server nodig)
- voor veel (onderwijs)toepassingen: gebruik van mybinder.org
- (een leerling kan het notebook dan niet bewaren; maar wel de opdrachten uitvoeren)
Jupyter Notebook in het onderwijs
- mogelijkheden o.a. voor "autograding"
- (wat nog ontbreekt: multiple choice, toetsvragen)
Referenties
Jupyter Notebook in het onderwijs
- https://jupyter4edu.github.io/jupyter-edu-book/ : Teaching and Learning with Jupyter
- https://nbgrader.readthedocs.io/en/stable/index.html : NBgrader
Opmerkingen
- Jupyter Notebook is begonnen als IPython Notebooks: naast Python is er tegenwoordig een groot scala aan programmeertalen beschikbaar, de naam is daarom aangepast tot Jupyter (naar de planeet met 79 bekende manen, met nog een beetje Python in de naam).