Metis Coderclass: verschil tussen versies
Regel 95: | Regel 95: | ||
* Forum: Outofbounds ("Stackoverflow voor leerlingen (en docenten?)") | * Forum: Outofbounds ("Stackoverflow voor leerlingen (en docenten?)") | ||
* GitHub | * GitHub | ||
* Trinket (e.d.) |
Versie van 10 sep 2019 20:54
Inleiding
- presentatie: https://docs.google.com/presentation/d/12VeEUdHJhZLblCHeY7Fhohqf_-EfO6i7DsGHUvnm3Fs/edit?usp=sharing
De Metis Coderclass is bedoeld voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT - en die daar tijd en energie in willen steken.
- De Coderclass heeft 5 contacturen per week; ook buiten die uren moet je er mee aan de slag. Je moet deze tijd eraan willen en kunnen besteden. Je moet het dus ook wel leuk vinden.
- Bijzonder informatica-talent en -voorkennis zijn niet belangrijk: wij denken dat iedereen die serieus met de Coderclass aan de slag gaat, daar veel van kan leren.
- De Coderclass is niet alleen voor leerlingen die later verder willen met een HO-informatica-studie: informatica kun je in vrijwel alle vakgebieden toepassen, en de kennis die je in de Coderclass opdoet kun je in veel andere gebieden gebruiken.
Diversiteit; grote verschillen tussen leerlingen
Bij de Coderclass gaan we er van uit dat er grote verschillen tussen de leerlingen zijn: in niveau, in tempo, en in interesse. Dit komt doordat sommige leerlingen een groot deel van hun vrije tijd aan informatica-onderwerpen besteden. Bovendien hebben we te maken met een erg breed vakgebied: voor vrijwel iedereen zijn er interessante onderwerpen te vinden.
- We vergelijken informatica vaak met muziek: er zijn allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten; voor vrijwel iedereen is er iets passends te vinden.
- Als informaticadocent kun je niet in alle onderdelen goed zijn; dit betekent dat er onderdelen zijn waarin sommige leerlingen beter zijn dan jij. Die situatie kent een muziekdocent op school ook; en deze weet het te gebruiken in zijn lessen. Bij informatica kan dat ook!
Deze diversiteit is ook belangrijk in de praktijk (zie verder): je werkt vaak in teams met mensen met verschillende achtergronden, kennis en vaardigheden.
- Dit kun je vergelijken met een orkest: ook daar heb je allerlei verschillende soorten instrumenten nodig. En per instrument heb je ook vaak verschillende stemmen.
Praktijk: relevant buiten de school
We vinden het belangrijk dat wat je op school leert, je ook kunt toepassen in "echte" situaties, buiten het lesprogramma. Dit kun je bijvoorbeeld doen in projecten, en in korte stages (in klas 3).
- Een project kun je vergelijken met het optreden van een orkest voor publiek. Ook als beginnend muzikant kun je al snel in een orkest meespelen, en optreden voor publiek.
Talentontwikkeling
Deliberate practice
Voor de ontwikkeling van talent -welk talent dan ook- heb je veel uren van "deliberate practice" nodig. Dit is oefenen op de grens van je kunnen, waar het nog vaak net niet lukt. Dit betekent dat je in zo'n situatie moet doorzetten, en oefenen totdat het wel lukt. Dat is in het begin soms frustrerend, maar later weet je van jezelf: dat is de manier waarop je steeds beter wordt.
- https://www.youtube.com/watch?v=GLCLaRNPkIo (Anders Ericsson)
- https://www.youtube.com/watch?v=uoUHlZP094Q (Bespreking "Peak")
- https://www.youtube.com/watch?v=6WfMEMJ0VPk (Muziek-voorbeeld; focus op een enkel aspect dat je wilt verbeteren.)
- https://www.youtube.com/watch?v=S2DnMGnAGNs (Muziek-voorbeeld; "perfect practice makes perfect")
- "develop your sitting power"; "be a crazed perfectionist"; "train your instincts" (repetition)
T-model (T-shaped people)
Een "T-shaped professional" is zowel diep als breed:
- je hebt diepe kennis en vaardigheden rond een beperkt aantal specialisaties; "jouw vak"
- waar wil je echt goed in worden? waar wil je veel tijd aan besteden in "deliberate practice"?
- je hebt brede kennis om samen te werken met andere specialisten, in verschillende omstandigheden.
- dit vereist ook kennis van andere vakgebieden, bijvoorbeeld om een gemeenschappelijke taal te hebben.
- Om in muziektermen te spreken: je beheerst je instrument(en); en je kunt samenspelen met andere musici.
Historie
- "voor leerlingen die meer willen met informatica en ICT"; tenminste 5 uur per week
- ICT in de Wolken (Montessori-scholen Amsterdam, gemeente Amsterdam, HO (UvA, VU), bedrijven
- ontwikkelen van model, manier van werken
- waarom zo?
Manier van werken
De manier van werken is gebaseerd op de volgende ideeën:
- diversiteit, grote verschillen tussen leerlingen: verschillende leerlijnen, voor verschillende expertises.
- T-model: modules voor de verdieping in je eigen expertise, samenwerken in projecten met anderen voor de verbreding;
- leerlingen kunnen (grotendeels) in hun eigen tempo aan hun expertise werken: modules;
- mastery-based learning: badges.
Modules en leerlijnen
Leerlingen kunnen (grotendeels) in hun eigen tempo werken aan een module.
Er zijn verschillende leerlijnen voor leerlingen met verschillende interesses.
- beperk het aantal modules waar leerlingen tegelijk aan werken;
Badges
- badge-rapport
Projecten
- projecten zijn ook oefeningen in:
- samenwerken, communiceren in het team;
- communiceren met klanten/opdrachtgevers, presenteren;
Lesmateriaal en hulpmiddelen
- Wiki
- Forum: Outofbounds ("Stackoverflow voor leerlingen (en docenten?)")
- GitHub
- Trinket (e.d.)