Project:Arduino: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 22: Regel 22:
** testen van hardware-schakeling
** testen van hardware-schakeling
* herhaling van concepten, in verschillende vormen
* herhaling van concepten, in verschillende vormen
** herkennen van concepten, basisschakelingen/constructies
* software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk
* software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk
** geschikt voor gebruik van mBlock
** geschikt voor gebruik van mBlock

Versie van 25 mei 2016 17:01

Arduino: achtergronden

Doelen

Uiteindelijk:

  • leerlingen kunnen zelfstandig, constructief en creatief met Arduino's aan de slag.
    • gebruik van referentiemateriaal (niet alleen tutorials)
    • ontwerpen van eigen hardware en software
  • leerlingen gebruiken en integreren kennis van wiskunde en natuurkunde in hun Arduino-kennis en vaardigheden
  • leerlingen gebruiken Arduino's om informatica te begrijpen; en omgekeerd
  • leerlingen kunnen Arduino-systemen als bouwdooos begrijpen en gebruiken
    • leerlingen kennen een aantal bouwstenen
    • en weten hoe ze deze kunnen gebruiken en samenstellen tot een compleet systeem
  • leerlingen kunnen een schema lezen en omzetten in een schakeling op het breadboard

Manier van werken

  • kleine stappen
    • bij voorkeur: 1 nieuw concept per stap
  • lage drempel, hoog plafond: op elk niveau succes mogelijk
  • zo mogelijk: testen van elke stap
    • testen van hardware-schakeling
  • herhaling van concepten, in verschillende vormen
    • herkennen van concepten, basisschakelingen/constructies
  • software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk
    • geschikt voor gebruik van mBlock
    • de hardware kan dan iets lastiger worden (bijv. pulldown-weerstanden, 2 schakelaars i.p.v. 1)
  • 1e stap: zorgvuldig nabouwen van een bestaand ontwerp (hardware en software)
    • vragen aan de hand van ontwerp
    • daarna: veel experimenteren; veel kleine experimenten
    • experimenteren om begrip te vergroten
    • ontwerpen van experimenten vanuit begrip