Project:Arduino: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(→Doelen) |
|||
Regel 10: | Regel 10: | ||
* leerlingen gebruiken Arduino's om informatica te begrijpen; en omgekeerd | * leerlingen gebruiken Arduino's om informatica te begrijpen; en omgekeerd | ||
* leerlingen kunnen Arduino-systemen als ''bouwdooos'' begrijpen en gebruiken | * leerlingen kunnen Arduino-systemen als ''bouwdooos'' begrijpen en gebruiken | ||
** leerlingen kennen een aantal bouwstenen | |||
** en weten hoe ze deze kunnen gebruiken en samenstellen tot een compleet systeem | |||
* leerlingen kunnen een schema lezen en omzetten in een schakeling op het breadboard | * leerlingen kunnen een schema lezen en omzetten in een schakeling op het breadboard | ||
Versie van 25 mei 2016 16:46
Arduino: achtergronden
Doelen
Uiteindelijk:
- leerlingen kunnen zelfstandig, constructief en creatief met Arduino's aan de slag.
- gebruik van referentiemateriaal (niet alleen tutorials)
- ontwerpen van eigen hardware en software
- leerlingen gebruiken en integreren kennis van wiskunde en natuurkunde in hun Arduino-kennis en vaardigheden
- leerlingen gebruiken Arduino's om informatica te begrijpen; en omgekeerd
- leerlingen kunnen Arduino-systemen als bouwdooos begrijpen en gebruiken
- leerlingen kennen een aantal bouwstenen
- en weten hoe ze deze kunnen gebruiken en samenstellen tot een compleet systeem
- leerlingen kunnen een schema lezen en omzetten in een schakeling op het breadboard
Manier van werken
- kleine stappen
- bij voorkeur: 1 nieuw concept per stap
- zo mogelijk: testen van elke stap
- testen van hardware-schakeling
- herhaling van concepten, in verschillende vormen
- software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk
- geschikt voor gebruik van mBlock
- de hardware kan dan iets lastiger worden (bijv. pulldown-weerstanden, 2 schakelaars i.p.v. 1)
- 1e stap: zorgvuldig nabouwen van een bestaand ontwerp (hardware en software)
- vragen aan de hand van ontwerp
- daarna: veel experimenteren; veel kleine experimenten
- experimenteren om begrip te vergroten
- ontwerpen van experimenten vanuit begrip