Arduino-opdrachten/LED-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Zijbalk Arduino-opdrachten}}
== Led-0 (Blink) ==
== Led-0 (Blink) ==



Versie van 13 okt 2016 15:12

Arduino opdrachten

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Led-0 (Blink)

Het programma "Blink" is het allereerste programma dat je met een Arduino uitvoert. Je gebruikt dit programma ook om te testen of alles werkt:

  • aanpassen en vertalen van een programma in de Arduino IDE,
  • downloaden van vertaalde programmacode naar de Arduino,
  • uitvoeren van het programma op de Arduino.

Blink in de Arduino IDE

  • start de Arduino IDE op
  • selecteer via het menu: Bestand->Voorbeelden->01.Basics->Blink

Aansluiten van Arduino

  • sluit de Arduino via een USB-kabel aan op je computer;
  • selecteer in de Arduino IDE: Hulpmiddelen->Board->Arduino/Genuino Uno
    • je kunt software ontwikkelen voor veel verschillende soorten hardware; je moet hier opgeven wat je gebruikt.
  • selecteer in de Arduino IDE: Hulpmiddelen->Poort-> (de USB poort waarop de Arduino is aangesloten)

Vertalen en downloaden van "Blink"

  • vertalen: klik bovenin het Blink-venster op "v" ;
    • foutmeldingen zie je onderin dit venster;
  • downloaden: klik bovenin het Blink-venster op "->" ;
    • foutmeldingen zie je onderin dit venster.

Uitvoeren van het programma

Een Arduino bevat maar één programma; dit programma wordt direct uitgevoerd als je de Arduino van spanning voorziet.

Als je een nieuw programma geladen hebt, wordt dit direct uitgevoerd. Je kunt het opnieuw opstarten door op de "reset" knop te drukken.