Arduino
Inleiding
Computers hebben niet alleen betekenis in de virtuele wereld: je kunt er ook in de fysieke wereld mee aan de slag. Je kunt met een computer meten en observeren, en je kunt sturen in deze fysieke wereld: bijna alle apparaten worden tegenwoordig van een computer voorzien, om deze te kunnen besturen of te bewaken: van eenvoudige lamp tot 3D-printer, robot of zelfsturende auto.
Deze computers kunnen bovendien in het internet verbonden worden. Dit heeft ook zin voor het meten en observeren van "dingen" die gewoonlijk geen elektrische aansluiting hebben, zoals stoelen, deuren, kamers, planten, enzovoorts. Doordat we deze dingen en apparaten op het internet kunnen aansluiten spreken we over het "internet of things" (IoT).
Wat kun je met een Arduino?
Enkele voorbeelden van wat je met een Arduino kunt:
Veel andere voorbeelden vind je op de volgende websites:
- de Arduino project hub: https://create.arduino.cc/projecthub/
- Adafruit Arduino: https://learn.adafruit.com/category/learn-arduino
- SparkFun Arduino:
Een explosie van bordjes, ideeën, materialen, tutorials
De laatste jaren is er een enorme toename in het aantal processoren en bordjes dat je op eenzelfde manier kunt gebruiken als een Arduino:
- de Arduino software-omgeving (IDE) kun je gebruiken voor een groot aantal processoren en bordjes.
Elke oplossing heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het gaat hier te ver om daar dieper op in te gaan. Een belangrijke doelstelling van dit materiaal is dat je de kennis en vaardigheden ook voor andere processoren en bordjes kunt gebruiken.
Hoe is het materiaal opgebouwd?
Het materiaal op deze website bestaat uit:
- lessen, in de vorm van leskaarten en lesbrieven
- achtergrondmateriaal, te gebruiken als leesstof en voor naslag.
Voor wie is dit materiaal bedoeld?
Opdrachten
Cheatsheets
Achtergrondartikelen
- Breadboard
- Periodieke signalen
- LED
- Weerstand
- Programmeren
- Schakelaar
- Spanning en stroom
- Spanningsdeler