Badges/Web-0

Uit basis
< Badges
Versie door Eelco (overleg | bijdragen) op 16 aug 2015 om 17:45 (1 versie geïmporteerd)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Badges
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Git-0
  11. Hardware-0
  12. Hardware-1
  13. HTML-0
  14. HTML-1
  15. ICT in de Wolken omgeving-0
  16. ICT in de Wolken omgeving-1
  17. Javascript voor games-0
  18. Linux-0
  19. Linux-1 (shell scripting)
  20. Netwerken-0
  21. Netwerken-1
  22. Ondernemen-0
  23. Photoshop-0
  24. PHP en MySQL-0
  25. Programmeren in JavaScript-0
  26. Programmeren in JavaScript-1
  27. Python-0
  28. Python-1
  29. Regexp-0
  30. Scrum-0
  31. Scrum-1
  32. Sketchup-0
  33. SQL-0
  34. Storyboard-0
  35. Unity-2D-0
  36. Unity-3D-0
  37. Video-0
  38. Web-0
  39. Web-1
  40. Web-2
  41. Web-3
Modules

Badge Inleiding Webtechnologie (Web-0)

Deze badge geeft aan dat je de verschillende basisbegrippen die een rol spelen bij het gebruik van het web kent en begrijpt in hun samenhang. Kennis van deze begrippen is voor elke gebruiker van het web relevant. Bovendien is het de basis die je nodig hebt als je zelf webpagina's en web-apps gaat maken.

Module: Modules/Web-0

Inhoud

"kennis van een begrip" houdt in dat je (i) het begrip kunt beschrijven, en dat je kunt uitleggen waar je dit gebruikt; (ii) een voorbeeld kunt geven; (iii) het gebruik hiervan in de praktijk kunt herkennen. Je moet deze termen onder andere kennen om met anderen te kunnen communiceren.

Kennis van de begrippen:

  • Verschil tussen internet en web; internet als basis voor het web
  • Hypertekst, links in en tussen documenten
  • HTML als vorm (representatie) van web-documenten
  • URL (web-adres; link, adres van een document), en de opbouw daarvan:
    • Protocol (e.g., http:, https:, file:)
    • domein (en DNS: van domein naar IP-adres)
    • padnaam
    • (en de rest: #, en ?parameters)
  • Browser - om HTML-documenten op scherm/papier weer te geven ("rendering")
    • "vloeibare vorm": weergave hangt af van context: apparaat, medium, grootte van venster, instellingen browser/gebruiker
  • Browser (client)-server samenspel
    • statische versus dynamische webpagina's,
    • server-side scripting versus client-side scripting,
    • web-apps,
    • caching
  • HTTP-protocol (als client-server protocol voor dit samenspel)
  • Zoeken versus adresseren
    • ("zoeken" is het thema van een andere badge/module)
  • Browser-eigenschappen en -instellingen
  • Veiligheid
    • gebruik van juiste URL, domein
    • gebruik van beveiligde verbinding (groene balk), en juiste organisatie/bedrijf; rol van certificaten
    • multi-level authentication

Vaardigheden:

  • Bepalen van je eigen IP-adres in het web
  • Gebruik van de ontwikkelhulpmiddelen van de browser:
    • bekijken van html-broncode
    • volgen van requests/replies (http)
    • inzien van lokaal opgeslagen informatie (o.a. cookies, localStorage)

Zie ook: Mozilla web literacy map: https://wiki.mozilla.org/Webmaker/WebLiteracyMap

Evidence/criteria

Je moet onderstaande uit kunnen voeren voor een docent of andere persoon die verantwoordelijk is voor het uitdelen van de badge.

  • (in grote lijnen) kunnen uitleggen wat er gebeurt als je een URL invoert in de browser, of op een link klikt
    • rol van: URL, DNS, IP-adres, server, http-protocol (request, reply), html-document
  • door middel van de ontwikkeltools in de browser, dit proces demonstreren voor een eenvoudige website
  • uitleggen van verschil tussen zoeken en adresseren
  • verschillende stappen van "veilig internetbankieren" uitleggen, en waarom van deze stappen.
    • URL, domein, https/slotje, organisatie/certificaat, multilevel-authentication

Materiaal

  • Mozilla:
  • ICT in de Wolken: