Modules/Unity-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie geïmporteerd)
(De pagina is leeggehaald)
 
Regel 1: Regel 1:
{{Zijbalk Modules}}


== Module Unity-0 ==
* Deze module leidt op voor de badge [[Badges/Unity-0]].
== Samenvatting ==
In deze module maak je kennis met Unity, een cross-platform game ontwikkel systeem inclusief een game engine en integrated development environment (IDE). Je leert hoe je 2D modellen op het scherm laat komen, hoe je deze laat bewegen en hoe je deze kan besturen door middel van een 2D Character Controller. Ook leer je te scripten. Scripten zorgt ervoor dat de game reageert op input van de speler en kan ook gebruikt worden om grafische effecten, gedrag van objecten of zelfs een AI systeem voor karakters in het spel te maken.
== Globale tijdsindeling ==
Voor de opdrachten moet je ongeveer 10 uur rekenen.
== Hulpmiddelen ==
Volg de tutorials op de website van Unity: [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules Tutorials]
Bekijk de volgende filmpjes, beantwoord de vragen en voer de opdrachten uit.
Verder kan je voor de basisvaardigheden van Unity ook nog terecht bij [https://www.youtube.com/playlist?list=PLPV2KyIb3jR4u6zeBY77WPj0KuFdmv84g het YouTube-kanaal Brackeys].
== Achtergrondmateriaal ==
[http://unity3d.com/unity Unity website]
== Lesplan e.d. ==
=== 2D Lessons: ===
==== 2. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/2d-mode 2D Mode - Tutorial] ====
* Vragen:
** 2.1: Waarvoor dient editor mode?
** 2.2: Waarvoor dient 2D scene view mode?
** 2.3: Wat is een orthograpic camera?
** 2.4: Welke transform tools zijn er mogelijk in 2D mode en wat is hun functie?
* Opdrachten:
** O2: Installeer unity en creëer een nieuw project in 2D mode
=== 3. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/sprite-type The Sprite Type - tutorial] ===
* Vragen:
** 3.1: Hoe import je een nieuwe sprite? Noem 2 manieren
** 3.2: Hoe werkt een spritesheet?
* Opdrachten:
** O3: Maak de sprites die nodig zijn voor de 8-Bit Donkey Kong Barrel Roll wereld(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3f/Donkey_Kong_NES_Screenshot.png) zonder ladders.
*** Rechte balk
*** Schuine balk
*** Barrel zijkant aanzicht
*** Barrel bovenkant aanzicht
*** Donkey kong
*** Mario
*** Princess Peach
==== Optioneel verdieping sprites: 4: [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/sprite-editor Sprite-editor tutorial] en 5: [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/sprite-renderer Sprites-renderer tutorial] ====
* Geen vragen
* Geen opdrachten
==== 6. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/sorting-layers Sorting Layers - toturial] ====
* Vragen:
** 6.1 Wat is het nut van layers ?
** 6.2 Hoe kan de volgorde van layers aangemaakt of aangepast worden ?
* Opdracht:
** O6: Creëer de 8-Bit Donkey Kong Barrel Roll wereld(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3f/Donkey_Kong_NES_Screenshot.png) ZONDER TRAPPEN met een mooie achtergrond en stel de volgorde van de lagen in voor de sprites.
==== 7. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/physics2d 2D Physics Overview - tutorial] ====
* Vragen:
** 7.1: Wat zijn de overeenkomsten/ verschillen tussen 2D en 3D physics?
** 7.2: Hoe kan 3D gecombineerd worden met 2D physics? Wat zijn de beperkingen?
** 7.3: Hoe zorg je er voor dat een sprite door de physics aangetast wordt?
** 7.4: Waarvoor dient de collider 2D component?
** 7.5: Welk attribuut van een collider moet aangepast worden om zijn interactie met andere componenten in te stellen? Wat is een voorbeeld hiervan?
* Opdrachten:
** Geen opdracht
==== 8. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/rigidbody2d Rigidbody 2D - tutorial] ====
* Vragen:
** 8.1: Voor welke unity functionaliteiten in rigidbody vereist?
** 8.2: Wat zijn de 9 attributen van een RigidBody 2D en waarvoor dienen deze?
* Opdrachten:
** O8: Maak een object dat door physics aangetast wordt en naar beneden valt
=== 9. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/collider2d Collider 2D - tutorial] ===
* Vragen:
** 9.1: Welke Collider2DComponents bestaan er binnen Unity?
** 9.2: Wat is de functie van isTrigger en wat is het verschil met normale colliders?
** 9.3: Wat is de functie van het soort materiaal waarvan de collider gemaakt is? Wat zijn hierin de opties?
* Opdrachten:
** O9: Pas het object dat naar beneden valt aan en zorg ervoor dat deze over de balken naar beneden rolt/glijdt.
=== Scripting: ===
==== 1. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/scripting/scripts-as-behaviour-components  Scripts as Behaviour Components] ====
* Vragen:
** Wat zijn scripts en waar worden ze voor gebruikt?
** In welke talen kan je een script scrijven in unity?
** Hoe voeg je een script aan een object toe?
* Opdrachten:
** Geen
==== 2 t/m 7: [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/scripting/variables-and-functions Variables and Functions] (Optioneel voor beginnende programmeurs) ====
* Vragen:
** Geen
* Opdrachten:
** Geen
==== 8. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/scripting/awake-and-start Awake and Start] ====
* Vragen
** Wat zijn de standaard functies en waar dienen deze voor?
** Hoe kan je output laten zien?
* Opdrachten:
** Geen
==== 9. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/scripting/update-and-fixedupdate Update and FixedUpdate] ====
* Vragen:
** Wat is het nut van de Update functie?
** Wat is het verschil tussen update en FixedUpdate?
** Wanneer gebruik je update en wanneer gebruik je FixedUpdate?
* Opdrachten:
** Geen
=== Eindopdracht ===
==== 13. [http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d/2d-controllers 2D Character Controllers - tutorial] ====
Inhoud van dit filmpje:
37:45 -> Character controller
37:45 - 45:07 (Scripting move (left/right) and Flipping character sprite)
51:10 - 54:45 (Script falling animation checking ground)
54:45 - 58:15 (Setting up grounded check to Player)
58:15 - 1:01:20(Script vertical speed)
1:13:00 -  (Script Double jumping)
Spritesheets toevoegen aan characters:
9:45 - 15:45 + 27:10 - 29:00
animation spritesheets:
21:00 - 27:10
29:00 - 37:45
45:07 - 47:15 (Running animation on move script)
47:15 - 51:10 (explaining falling animation)
1:01:20 - 1:11:10 (Creating (11) Jump animations)
* Maak de game compleet door de volgende lijst met opdrachten uit te voeren:
** Maak een character en geef deze de mario sprite (of animation)
** Voeg een script toe aan deze character voor het lopen naar links en rechts
** Voeg een script toe aan deze character voor een jump
** Voeg een script toe aan deze character voor een double jump
** Laat om de 4 seconden een nieuwe barrel verschijnen die naar beneden rolt
** Zorg ervoor dat wanneer de character geraakt wordt door een barrel de game opnieuw opstart
** Zorg ervoor dat wanneer de character Princess Peach aanraakt tekst op het scherm getoond wordt dat het spel gewonnen is
* Tips:
** Niet alle opdrachten worden in deze tutorial uitgelegd, wees creatief en zoek naar een oplossing op het web. Betrouwbare sites hiervoor zijn:
*** [http://answers.unity3d.com/ Unity antwoorden forum]
*** [http://stackoverflow.com/ Stackoverflow]
== Afronden - inleveren ==
Maak voor deze opdracht een aparte uitwerkingenpagina als subpagina van je gebruikerspagina. Maak een kopie van de onderstaande tabel op deze uitwerkingenpagina, en vul deze in als je een deelopdracht afgerond hebt. De vragen moeten beantwoord worden en per deelopdracht binnen één document beantwoord worden waarbij voor elk antwoord op een vraag het bijbehorende vraagnummer staat. Zet dit document op Google Drive en plaats een link naar het bestand in de uitwerkingentabel. De opdrachten moeten uitgevoerd worden en het resultaat daarvan moet op Google Drive geplaatst worden (gedeeld met iedereen met de link). Plaats een link naar de Google Drive folder of het bestand in de uitwerkingentabel.
=== Aftekentabel ===
{| class="wikitable"
! Nr. !! Opdracht !! Uitwerking op (link) || Gedaan dd. !! Opmerkingen || Afgetekend dd. !! Afgetekend door || Opmerkingen
|-
| 1.  || 2D Lessons/Scripting - Vragen antwoorden || --- || || || || ||
|-
| 2.  || 2D Lessons - O2 || --- || || || || ||
|-
| 3.  || 2D Lessons - O3 || ---  || || || || ||
|-
| 4. || 2D Lessons - O6 || ---  || || || || ||
|-
| 5. || 2D Lessons - O8 || ---  || || || || ||
|-
| 6. || 2D Lessons - O9 || ---  || || || || ||
|-
| 7. || Eindopdracht || ---  || || || || ||
|}

Huidige versie van 26 okt 2016 om 14:33