Modules/Scrum-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
k (1 versie geïmporteerd)
(geen verschil)

Versie van 16 aug 2015 17:49

Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Scrum-0

Badge: zie Badges/Scrum-0

Badge-omschrijving

Deze badge is alleen te behalen tijdens het groepsproject WebDesign.

Binnen deze badge dient er kennis opgedaan te worden over samenwerken binnen ICT.

Na afronding van deze badge kun je binnen groeps projecten van ICT in de Wolken:

  • Communiceren
  • Plannen
  • Taken verdelen
  • Afspraken maken
  • Realistische doelstellingen opstellen

Globale tijdsindeling

Lesmateriaal

Het materiaal bestaat (voorlopig) uit

  1. samenwerken oefeningen
  2. theorie over SCRUM
  3. SCRUM oefening
  4. SCRUM toepassen op website
  5. groep communicatie opzetten


1. Lego nabouwen

Gebruik de site https://www.buildwithchrome.com/ om LEGO objecten te bouwen.

Er zijn drie taken te verdelen:

  • Persoon 1 (de architect):
    • bouwt een LEGO object
  • Persoon 2 (de beschrijver):
    • beschrijft hoe het LEGO object er uit ziet aan de rest.
    • beantwoordt vragen van de rest
  • De rest (de bouwers):
    • mag het object van de architect niet zien
    • probeert het LEGO object na te bouwen met behulp van beschrijvingen van de beschrijver
    • mag vragen stellen aan persoon 2

Bespreek de resultaten van de oefening:

  • Wat waren de problemen?
  • Waardoor ontstaan deze problemen?
  • Zijn er oplossingen voor deze problemen?

Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen en nabespreking aan je opdrachtgever laten zien.

2. Tekening beschrijven

De groep krijgt een tekening, slechts één persoon mag deze tekening bekijken. Deze persoon krijgt de taak om de tekening aan de andere groepsleden te beschrijven. De rest van de groep moet de tekening proberen zo precies mogelijk na te tekenen, met behulp van de beschrijvingen en antwoorden op vragen.

Bespreek de resultaten van de oefening:

  • Wat waren de problemen?
  • Waardoor ontstaan deze problemen?
  • Zijn er oplossingen voor deze problemen?

Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen en nabespreking aan je opdrachtgever laten zien.

3. Groep communicatie

  • Deel contactgegevens met je groepsleden
  • Bespreek hoe de communicatie gaat verlopen in de loop van het project
    • Wat zijn de afspraken?
    • Wanneer spreken jullie elkaar?
    • Wanneer zien jullie elkaar?
    • Wanneer worden tussentijdse resultaten uitgewisseld?

Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen aan je opdrachtgever laten zien.

4. Theorie over SCRUM

Bekijk het filmpje over SCRUM: SCRUM in under 10 minutes


5. SCRUM oefening

Maak een backlog bij de volgende oefening: SCRUM oefeningen Almere I

Speel Planning Poker over deze backlogs: Planning Poker

Gebruik hiervoor de website: Planpoker

Je opdrachtgever zal een room aanmaken en geeft het door aan je groep.

Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen aan je opdrachtgever laten zien.

6. SCRUM toepassen

Voer nu de SCRUM oefening uit op de opdracht van je opdrachtgever.

Stel nu ook sprints op, en maak een taakverdeling binnen de groep.

Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen aan je opdrachtgever laten zien.

Overig materiaal

Referenties

Boeken

Presentaties

Training-games