Modules/Arduino-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(22 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Module-status
|status=Alpha
|auteur= [[Gebruiker:Eelco|Eelco Dijkstra]]
|badge=[[Badges/Arduino-0|Arduino-0]]
}}
{{Module-buttons}}
{{Zijbalk Modules}}
{{Zijbalk Modules}}


Regel 7: Regel 13:
[[Badges/Arduino-0]]
[[Badges/Arduino-0]]


== Opdrachten ==


* Een omschrijving van de opdrachten voor de modules is te vinden op:
== Inleiding Arduino ==
** http://infvo.com/ictindewolken/index.php?title=Arduino_opdrachten_B
* Voor de module Arduino-0 zijn de lessen van de onderstaande website te gebruiken:
** http://infvo.com/lab/index.php?title=Arduino_lessen


== Arduino-project ICT in de Wolken ==
Het doel van dit korte project is om je kennis te laten maken met Arduino: wat is het, wat kun je ermee, en: wat wil jij ermee maken?


Het Arduino-project duurt 4 weken. De eerste weken zijn bedoeld om te oefenen met de Arduino. De laatste weken kun je je kennis, vaardigheden en fantasie demonstreren in een vrij project.
=== Manier van werken: inleidende voorbeelden ===
Je kunt de opdrachten in tweetallen uitvoeren. Dit is niet verplicht, maar vooral voor de vrije opdracht geldt dat twee meer weten en kunnen dan één.


'''Het lesmateriaal met de opdrachten waarvan je een deel moet maken vind je op de wiki: [http://infvo.com/lab/index.php?title=Arduino_lessen  Arduino lessen]'''. Hieronder wordt uitgelegd welke van de opdrachten je moet maken.
De manier van werken bij deze eerste opdrachten is vooral: tijdens de lab-middagen doorwerken van voorbeelden en tutorials. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen om een werkend resultaat te krijgen. Op deze manier proberen we je in korte tijd met een aantal basiselementen kennis te laten maken.  


=== Inleveren van uitwerkingen ===
: Deze manier van werken is niet typisch voor meer gevorderd gebruik van Arduino. Als je zelf iets wilt maken, moet je je eigen creativiteit erop loslaten. En je moet goed begrijpen waar je mee bezig bent: zowel voor hardware als voor software geldt dat "Copy-Paste" zich op een bepaald moment tegen je kan keren. In een volgende Arduino-module geven we meer aandacht aan het begrijpen en aan het zelf bedenken.
Voor elke opdracht moet je je uitwerking op de [wiki](http://infvo.com/ictindewolken) plaatsen. Een uitwerking bestaat uit:


* de programmatekst die je aangepast hebt (of een verwijzing naar een bestaande programmatekst);
Bij deze eerste oefeningen gebruiken we alleen een "kale" Arduino-opstelling. In de praktijk bouw je deze vaak in: in een robot, in speelgoed, in een game-opstelling, in een huis, enz. Ook in dit inbouwen kun je je eigen creativiteit kwijt: dit bepaalt mede wat een gebruiker ermee doet.
* de hardwareschakeling die je gebruikt hebt:  
** een verwijzing naar een bestaand schema, of
** een eigen schema (met de hand getekend, of met Fritzing gemaakt).
* antwoorden op de vragen uit de opdracht.
* een toelichting. Voor de oefenopdrachten kan deze vaak erg kort zijn. Voor de vrije opdracht moet deze uitgebreider zijn.


== De oefenopdrachten ==
=== Wat is jouw Arduino-droomproject? ===


Gebruik in elk geval de eerste twee weken voor het uitvoeren van de oefenopdrachten.
Het belangrijkste resultaat van deze weken is een beschrijving van een uitdagend project wat jij met Arduino zou willen uitvoeren. Mogelijk kun je dat bij ICT in de Wolken maken.  


* Doe eerst opdracht 1 van les 1-7. Deze moet je allemaal gemaakt hebben. Reken per opdracht 10-20 minuten.
: Dat hoeft niet in één stap: je moet misschien eerst (beter) leren programmeren, iets meer over de hardware leren, enz. Bij het opstellen van een plan daarvoor kunnen wij je helpen.
** Dus: Les 1 - opdracht 1, Les 2 - opdracht 1, Les 3 - opdracht 1, etc.
* Doe vervolgens opdracht 2 van les 1-7. Doe hiervan zoveel als je tijd hebt. Deze opdrachten kosten meer tijd.
** Les 1 - opdracht 2, Les 2 - opdracht 2, Les 3 - opdracht 2, etc.
* Als je wat meer uitdaging zoekt, en je hebt alle opdrachten 2 gemaakt, kun je werken aan de extra opdrachten (opdracht 3 of andere).


== De vrije opdracht ==
=== Open Source ===


In de vrije opdracht kun je laten zien wat je kunt met een Arduino.  
Een groot voordeel van Arduino is dat alles Open Source is, zowel de software als de hardware. Dit zorgt onder meer voor dat alles betaalbaar is. Maar veel belangrijker is dat je van alles kunt zien hoe dit werkt, en dat je alles kunt aanpassen aan jouw doel ("remix"). Bovendien is er een grote community die je kan en wil helpen als je ergens zelf niet uitkomt.


Begin al vanaf week 1 na te denken over wat je wilt gaan doen. Probeer het een echte uitdaging voor jezelf te maken - maar zorg ervoor dat je aan het eind van de 4e week klaar bent.
=== Assistentie ===


Begin uiterlijk in week 3 aan de vrije opdracht. Het is geen probleem als je nog niet alle opdrachten 2 gemaakt hebt.
Als je om wat voor reden vast komt te zitten, en je komt er zelf niet uit, ook niet met behulp van je maatje, aarzel dan niet om hulp te vragen - tijdens de lab-uren, of via een e-mail naar: help@ictindewolken.nl.


== Beoordeling ==
== Opdrachten ==
 
Je krijgt een cijfer voor de uitwerkingen die op de wiki staan. Dit hangt af van de kwaliteit van deze uitwerkingen, en van de uitdaging van de opdrachten. Het is belangrijker om goed werk te leveren, dan om alle opdrachten 2 in te leveren.
== Het lesmateriaal (met de opdrachten) ==


De Arduino-lessen met de opdrachten vind je op de lab-wiki van infvo.com: [http://infvo.com/lab/index.php?title=Arduino_lessen  Arduino lessen]
Voor deze module moet je een aantal opdrachten uitvoeren, en je moet een kort verslag hierover schrijven. Dit verslag bestaat uit twee delen:
Hier vind je ook referentiemateriaal dat je kunt bestuderen als je er meer van wilt weten.
# een beschrijving van wat je gedaan hebt;
# een beschrijving van je Arduino droomproject: wat zou je willen doen met een Arduino?
Besteed aan elk van deze twee onderdelen 1/2 - 1 A4. Je hele verslag is dan 1 tot 2 kantjes A4.


Ook elders op het web kun je veel vinden over de Arduino. Niet alles daarvan is van een even goede kwaliteit. Gebruik in eerste instantie de verwijzingen die in het materiaal op de wiki staan. (Als je denkt een goede andere bron gevonden te hebben, geef dat dan even door, bijvoorbeeld bij je uitwerkingen.)
=== Doorwerken van een aantal tutorials en voorbeelden ===


Het meeste materiaal op het web is Engelstalig. Als je daar een probleem mee hebt, bijvoorbeeld omdat je een technische term niet begrijpt, vraag dan even om hulp.
De eerste onderdeel is het doorwerken van een aantal voorbeelden, aan de hand van tutorials. Je kunt dit doen aan de hand van de voorbeeld op: http://infvo.com/lab/index.php?title=Arduino_lessen.
* Je werkt hieraan tijdens de labmiddagen bij ICT in de Wolken
* Je kunt de tutorials natuurlijk thuis bekijken
* Probeer t/m les 6 te komen (analoge sensoren).


== Assistentie ==
In je verslag beschrijf je van deze voorbeelden:
* wat je gedaan hebt;
* wat je er leuk aan vond;
* wat je er lastig aan vond;
** was de uitleg ergens onduidelijk? Wat was lastig te begrijpen?
** wat de uitleg ergens onvolledig? Wat heb je gemist?


Als je om wat voor reden vast komt te zitten, en je komt er zelf niet uit, ook niet met behulp van je maatje, aarzel dan niet om hulp te vragen. Stuur een e-mail naar: help@ictindewolken.nl.
=== Wat is je Arduino droomproject? ===


== Beschrijving ==
Als tweede onderdeel van je verslag beschrijf je welk project, of welke projecten, je graag met Arduino zou willen uitvoeren. Dit kan een uitdagend project zijn, waarvan je weet dat je het nu nog niet aankunt. We kunnen je helpen om een plan te maken, om de kennis en de vaardigheden hiervoor te verwerven.


== Inleiding Arduino ==
Je kunt je hierbij laten leiden door voorbeelden op:
* https://playground.arduino.cc
* https://blog.arduino.cc
* https://learn.adafruit.com/category/projects
* https://blog.adafruit.com/?s=arduino
* https://www.sparkfun.com/search/results?term=arduino
* ... en op veel andere plaatsen: zoek maar eens op het web.


Het doel van dit korte project is om je kennis te laten maken met Arduino: wat is het, wat kun je ermee, en: wat wil jij ermee maken?
Bedenk dat Arduino's tegenwoordig in allerlei soorten en maten voorkomen. Je kunt deze inbouwen in allerlei soorten robots. Er zijn ook vormen die je in kleding kunt inbouwen, bijvoorbeeld de [https://learn.adafruit.com/introducing-gemma Gemma]. Je kunt je Arduino ook (draadloos) koppelen aan het internet, voor een "Internet of Things" toepassing.


De manier van werken in deze eerste werken is vooral: doorwerken van voorbeelden en tutorials. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen om een werkend resultaat te krijgen. Op deze manier proberen we je in korte tijd met een aantal basiselementen kennis te laten maken.
Denk bij de beschrijving van je Arduino droomproject aan de volgende zaken:
* wat wil je ermee? wat is het doel? voor wie?
* wat heb je nodig?
** aan hardware (elektronica) en software?
** aan andere onderdelen?
** aan kennis en vaardigheden?
** aan tijd?


Deze manier van werken is niet typisch voor meer gevorderd gebruik van Arduino. Als je zelf iets wilt maken, moet je je eigen creativiteit erop loslaten. En je moet goed begrijpen waar je mee bezig bent: zowel voor hardware als voor software geldt dat "Copy-Paste" zich op een bepaald moment tegen je kan keren. In een volgende Arduino-module geven we meer aandacht aan het begrijpen en aan het zelf bedenken.
Als je het kunt, mag je hierbij een schets of tekening van het resultaat maken.
 
Bij deze eerste oefeningen gebruiken we alleen een "kale" Arduino-opstelling. In de praktijk bouw je deze vaak in: in een robot, in speelgoed, in een game-opstelling, in een huis, enz. Ook in dit inbouwen kun je je eigen creativiteit kwijt: dit bepaalt mede wat een gebruiker ermee doet.
 
 
=== Wat is jouw Arduino-droomproject? ===
 
Het belangrijkste resultaat van deze weken is een beschrijving van een uitdagend project wat jij met Arduino zou willen uitvoeren. Mogelijk kun je dat bij ICT in de Wolken maken.
 
: Dat hoeft niet in één stap: je moet misschien eerst (beter) leren programmeren, iets meer over de hardware leren, enz. Bij het opstellen van een plan daarvoor kunnen wij je helpen.
 
=== Opdrachten ===
 
 
 
De opdrachten staan beschreven op: infvo.com/lab. Daar kun je ook meer informatie vinden over Arduino. De praktische opdrachten doe je tijdens de bijeenkomsten van ICT in de Wolken. De opdrachten voor het bekijken van andere projecten zijn huiswerk.
 
Je kunt ook de tutorials op het web raadplegen, bijvoorbeeld:
* https://learn.adafruit.com/category/learn-arduino (alle tutorials)
* https://learn.adafruit.com/series/learn-arduino (inleiding Arduino)
* https://learn.sparkfun.com/tutorials/tags/arduino
 
=== Open Source ===
 
Een groot voordeel van Arduino is dat alles Open Source is, zowel de software als de hardware. Dit zorgt onder meer voor dat alles betaalbaar is. Maar veel belangrijker is dat je van alles kunt zien hoe dit werkt, en dat je alles kunt aanpassen aan jouw doel ("remix"). Bovendien is er een grote community die je kan en wil helpen als je ergens zelf niet uitkomt.

Huidige versie van 29 dec 2019 om 18:30

Module-status: Alpha
Badge: Arduino-0
Module buttons
Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Arduino-0

Badge

Badges/Arduino-0


Inleiding Arduino

Het doel van dit korte project is om je kennis te laten maken met Arduino: wat is het, wat kun je ermee, en: wat wil jij ermee maken?

Manier van werken: inleidende voorbeelden

De manier van werken bij deze eerste opdrachten is vooral: tijdens de lab-middagen doorwerken van voorbeelden en tutorials. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen om een werkend resultaat te krijgen. Op deze manier proberen we je in korte tijd met een aantal basiselementen kennis te laten maken.

Deze manier van werken is niet typisch voor meer gevorderd gebruik van Arduino. Als je zelf iets wilt maken, moet je je eigen creativiteit erop loslaten. En je moet goed begrijpen waar je mee bezig bent: zowel voor hardware als voor software geldt dat "Copy-Paste" zich op een bepaald moment tegen je kan keren. In een volgende Arduino-module geven we meer aandacht aan het begrijpen en aan het zelf bedenken.

Bij deze eerste oefeningen gebruiken we alleen een "kale" Arduino-opstelling. In de praktijk bouw je deze vaak in: in een robot, in speelgoed, in een game-opstelling, in een huis, enz. Ook in dit inbouwen kun je je eigen creativiteit kwijt: dit bepaalt mede wat een gebruiker ermee doet.

Wat is jouw Arduino-droomproject?

Het belangrijkste resultaat van deze weken is een beschrijving van een uitdagend project wat jij met Arduino zou willen uitvoeren. Mogelijk kun je dat bij ICT in de Wolken maken.

Dat hoeft niet in één stap: je moet misschien eerst (beter) leren programmeren, iets meer over de hardware leren, enz. Bij het opstellen van een plan daarvoor kunnen wij je helpen.

Open Source

Een groot voordeel van Arduino is dat alles Open Source is, zowel de software als de hardware. Dit zorgt onder meer voor dat alles betaalbaar is. Maar veel belangrijker is dat je van alles kunt zien hoe dit werkt, en dat je alles kunt aanpassen aan jouw doel ("remix"). Bovendien is er een grote community die je kan en wil helpen als je ergens zelf niet uitkomt.

Assistentie

Als je om wat voor reden vast komt te zitten, en je komt er zelf niet uit, ook niet met behulp van je maatje, aarzel dan niet om hulp te vragen - tijdens de lab-uren, of via een e-mail naar: help@ictindewolken.nl.

Opdrachten

Voor deze module moet je een aantal opdrachten uitvoeren, en je moet een kort verslag hierover schrijven. Dit verslag bestaat uit twee delen:

  1. een beschrijving van wat je gedaan hebt;
  2. een beschrijving van je Arduino droomproject: wat zou je willen doen met een Arduino?

Besteed aan elk van deze twee onderdelen 1/2 - 1 A4. Je hele verslag is dan 1 tot 2 kantjes A4.

Doorwerken van een aantal tutorials en voorbeelden

De eerste onderdeel is het doorwerken van een aantal voorbeelden, aan de hand van tutorials. Je kunt dit doen aan de hand van de voorbeeld op: http://infvo.com/lab/index.php?title=Arduino_lessen.

  • Je werkt hieraan tijdens de labmiddagen bij ICT in de Wolken
  • Je kunt de tutorials natuurlijk thuis bekijken
  • Probeer t/m les 6 te komen (analoge sensoren).

In je verslag beschrijf je van deze voorbeelden:

  • wat je gedaan hebt;
  • wat je er leuk aan vond;
  • wat je er lastig aan vond;
    • was de uitleg ergens onduidelijk? Wat was lastig te begrijpen?
    • wat de uitleg ergens onvolledig? Wat heb je gemist?

Wat is je Arduino droomproject?

Als tweede onderdeel van je verslag beschrijf je welk project, of welke projecten, je graag met Arduino zou willen uitvoeren. Dit kan een uitdagend project zijn, waarvan je weet dat je het nu nog niet aankunt. We kunnen je helpen om een plan te maken, om de kennis en de vaardigheden hiervoor te verwerven.

Je kunt je hierbij laten leiden door voorbeelden op:

Bedenk dat Arduino's tegenwoordig in allerlei soorten en maten voorkomen. Je kunt deze inbouwen in allerlei soorten robots. Er zijn ook vormen die je in kleding kunt inbouwen, bijvoorbeeld de Gemma. Je kunt je Arduino ook (draadloos) koppelen aan het internet, voor een "Internet of Things" toepassing.

Denk bij de beschrijving van je Arduino droomproject aan de volgende zaken:

  • wat wil je ermee? wat is het doel? voor wie?
  • wat heb je nodig?
    • aan hardware (elektronica) en software?
    • aan andere onderdelen?
    • aan kennis en vaardigheden?
    • aan tijd?

Als je het kunt, mag je hierbij een schets of tekening van het resultaat maken.