Badges/Javascript voor games-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
k (RomyBlankendaal heeft pagina Badges/Javascript voor games hernoemd naar Badges/Javascript voor games-0)
 
(5 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Badge-status
|status=Alpha
|auteur=[[heeft-auteur:: Gebruiker:Eelco|Eelco Dijkstra]]
|module=[[heeft-module:: Modules/JavaScript_voor_Games-0|JavaScript voor Games-0]]}}
{{Zijbalk Badges}}
{{Zijbalk Badges}}
== Badge-omschrijving Javascript voor Games ==
== Badge-omschrijving Javascript voor Games ==

Huidige versie van 26 okt 2016 om 14:44

Badge-status: Alpha
Module: JavaScript voor Games-0
Badges
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Git-0
  11. Hardware-0
  12. Hardware-1
  13. HTML-0
  14. HTML-1
  15. ICT in de Wolken omgeving-0
  16. ICT in de Wolken omgeving-1
  17. Javascript voor games-0
  18. Linux-0
  19. Linux-1 (shell scripting)
  20. Netwerken-0
  21. Netwerken-1
  22. Ondernemen-0
  23. Photoshop-0
  24. PHP en MySQL-0
  25. Programmeren in JavaScript-0
  26. Programmeren in JavaScript-1
  27. Python-0
  28. Python-1
  29. Regexp-0
  30. Scrum-0
  31. Scrum-1
  32. Sketchup-0
  33. SQL-0
  34. Storyboard-0
  35. Unity-2D-0
  36. Unity-3D-0
  37. Video-0
  38. Web-0
  39. Web-1
  40. Web-2
  41. Web-3
Modules

Badge-omschrijving Javascript voor Games

Deze badge kun je behalen als je bekend bent met de basis van Javascript en elementaire kennis hebt van de canvas en het programmeren ervan. Dit alles kun je bewijzen door een game of animatie te laten zien.

Beschrijving

Bij deze badge gaat het echt om de basiskennis van Javascript en dan met name het programmeren van de canvas in HTML 5.

Elementaire kennis van Javascript

  • variabelen en datatypes in Javascript
  • commentaar in code
  • rekenkundige operatoren (incl. modulus)
  • dialoogvensters zoals confirm en prompt kunnen gebruiken
  • console.log
  • booleaanse vergelijkingsoperatoren
  • if .. else statements
  • string-functies zoals substring()
  • handig kunnen debuggen
  • functies maken en gebruiken
    • functies met parameters
    • return (productieve functies)
  • arrays
  • loops
    • for loops
    • while loops
    • inzicht hebben in verschil tussen beide loops
    • infinite loops
  • objecten
    • methoden

Canvas

  • Hoe maak je een canvas object in HTML?
  • document.getElementById()
  • getContect()
  • Het coördinatensysteem van de canvas
  • Tekenen, kleuren en bewerken van allerlei figuren
  • Plaatjes tekenen in het canvas
  • Animeren in het canvas
  • Keyboard events afvangen

Professioneel gedrag

Programmeren is teamwork! Dat betekent dat de code die jij de één schrijft ook snel begrepen moet worden door een ander. Voor de computer maakt het niet uit hoe jij je code opmaakt. Zo mag je zelfs al je code op één hele lange regel kwijt, maar is dat handig en leesbaar voor een ander? Absoluut niet! Belangrijk is dat je laat zien dat je code overzichtelijk is door je te houden aan een aantal conventies. Zie bijvoorbeeld de volgende webpagina waarop wordt uitgelegd hoe je code eruit moet zien: [1]

Gebruik van hulpmiddelen

  • Browser ontwikkeltools (inspecteren van HTML, CSS, maar ook de Javscript-console)
  • JSBin, JSFiddle

Publiceren van een webpagina:

  • via Thimble/JSBin etc.
  • via Google Drive (ICT in de Wolken)
  • via Dropbox
  • via Cloud9

Vaardigheden

  • maken en publiceren van een eenvoudige games/animaties met de genoemde hulpmiddelen