Arduino-opdrachten/LED-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 58: Regel 58:
* vertaal Blink;
* vertaal Blink;
* download Blink naar de Arduino.
* download Blink naar de Arduino.
Let op: als je de waarde voor de <code>delay</code> te groot of te klein maakt, zie je de LED niet knipperen.
== Uitleg van het programma ==
In de volgende opdracht ([[../LED-1|LED-1]]) gaan we verder in op de code van Blink.

Huidige versie van 13 okt 2016 om 14:24

Arduino opdrachten

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Led-0 (Blink)

Het programma "Blink" is het allereerste programma dat je met een Arduino uitvoert. Je gebruikt dit programma ook om te testen of alles werkt:

  • aanpassen en vertalen van een programma in de Arduino IDE,
  • downloaden van vertaalde programmacode naar de Arduino,
  • uitvoeren van het programma op de Arduino.

Blink in de Arduino IDE

  • start de Arduino IDE op
  • selecteer via het menu: Bestand->Voorbeelden->01.Basics->Blink

Het Blink-programma (zonder het inleidende commentaar):

// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(13, OUTPUT);
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);              // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);              // wait for a second
}

Aansluiten van Arduino

  • sluit de Arduino via een USB-kabel aan op je computer;
  • selecteer in de Arduino IDE: Hulpmiddelen->Board->Arduino/Genuino Uno
    • je kunt software ontwikkelen voor veel verschillende soorten hardware; je moet hier opgeven wat je gebruikt.
  • selecteer in de Arduino IDE: Hulpmiddelen->Poort-> (de USB poort waarop de Arduino is aangesloten)

Vertalen en downloaden van "Blink"

  • vertalen: klik bovenin het Blink-venster op "v" ;
    • foutmeldingen zie je onderin dit venster;
  • downloaden: klik bovenin het Blink-venster op "->" ;
    • foutmeldingen zie je onderin dit venster.

Uitvoeren van het programma

Een Arduino bevat maar één programma; dit programma wordt direct uitgevoerd als je de Arduino van spanning voorziet.

Als je een nieuw programma geladen hebt, wordt dit direct uitgevoerd. Je kunt het opnieuw opstarten door op de "reset" knop te drukken.

Controleren: pas Blink aan

Soms is Blink nog in de Arduino aanwezig. Om zeker te weten dat alles werkt, verander je de code van Blink een beetje, en probeert dit opnieuw. Meestal laat je de LED wat sneller (met kleinere waarde voor delay of wat langzamer (grotere delay) knipperen.

  • verander de delay-waarde in Blink;
  • vertaal Blink;
  • download Blink naar de Arduino.

Let op: als je de waarde voor de delay te groot of te klein maakt, zie je de LED niet knipperen.

Uitleg van het programma

In de volgende opdracht (LED-1) gaan we verder in op de code van Blink.