Overleg:Modules/Unity-2D-0

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Module Unity-0

LET OP: DIT IS DE OUDE VARIANT VAN UNITY-2D BADGE

Samenvatting

In deze module maak je kennis met Unity, een cross-platform game ontwikkel systeem inclusief een game engine en integrated development environment (IDE). Je leert hoe je 2D modellen op het scherm laat komen, hoe je deze laat bewegen en hoe je deze kan besturen door middel van een 2D Character Controller. Ook leer je te scripten. Scripten zorgt ervoor dat de game reageert op input van de speler en kan ook gebruikt worden om grafische effecten, gedrag van objecten of zelfs een AI systeem voor karakters in het spel te maken.

Globale tijdsindeling

Voor de opdrachten moet je ongeveer 10 uur rekenen.

Hulpmiddelen

Volg de tutorials op de website van Unity: Tutorials

Bekijk de volgende filmpjes, beantwoord de vragen en voer de opdrachten uit.

Verder kan je voor de basisvaardigheden van Unity ook nog terecht bij het YouTube-kanaal Brackeys.

Achtergrondmateriaal

Unity website

Lesplan e.d.

2D Lessons:

2. 2D Mode - Tutorial

  • Vragen:
    • 2.1: Waarvoor dient editor mode?
    • 2.2: Waarvoor dient 2D scene view mode?
    • 2.3: Wat is een orthograpic camera?
    • 2.4: Welke transform tools zijn er mogelijk in 2D mode en wat is hun functie?
  • Opdrachten:
    • O2: Installeer unity en creëer een nieuw project in 2D mode

3. The Sprite Type - tutorial

  • Vragen:
    • 3.1: Hoe import je een nieuwe sprite? Noem 2 manieren
    • 3.2: Hoe werkt een spritesheet?

Optioneel verdieping sprites: 4: Sprite-editor tutorial en 5: Sprites-renderer tutorial

  • Geen vragen
  • Geen opdrachten


6. Sorting Layers - toturial

  • Vragen:
    • 6.1 Wat is het nut van layers ?
    • 6.2 Hoe kan de volgorde van layers aangemaakt of aangepast worden ?

7. 2D Physics Overview - tutorial

  • Vragen:
    • 7.1: Wat zijn de overeenkomsten/ verschillen tussen 2D en 3D physics?
    • 7.2: Hoe kan 3D gecombineerd worden met 2D physics? Wat zijn de beperkingen?
    • 7.3: Hoe zorg je er voor dat een sprite door de physics aangetast wordt?
    • 7.4: Waarvoor dient de collider 2D component?
    • 7.5: Welk attribuut van een collider moet aangepast worden om zijn interactie met andere componenten in te stellen? Wat is een voorbeeld hiervan?
  • Opdrachten:
    • Geen opdracht


8. Rigidbody 2D - tutorial

  • Vragen:
    • 8.1: Voor welke unity functionaliteiten in rigidbody vereist?
    • 8.2: Wat zijn de 9 attributen van een RigidBody 2D en waarvoor dienen deze?
  • Opdrachten:
    • O8: Maak een object dat door physics aangetast wordt en naar beneden valt

9. Collider 2D - tutorial

  • Vragen:
    • 9.1: Welke Collider2DComponents bestaan er binnen Unity?
    • 9.2: Wat is de functie van isTrigger en wat is het verschil met normale colliders?
    • 9.3: Wat is de functie van het soort materiaal waarvan de collider gemaakt is? Wat zijn hierin de opties?
  • Opdrachten:
    • O9: Pas het object dat naar beneden valt aan en zorg ervoor dat deze over de balken naar beneden rolt/glijdt.

Scripting:

1. Scripts as Behaviour Components

  • Vragen:
    • Wat zijn scripts en waar worden ze voor gebruikt?
    • In welke talen kan je een script scrijven in unity?
    • Hoe voeg je een script aan een object toe?
  • Opdrachten:
    • Geen

2 t/m 7: Variables and Functions (Optioneel voor beginnende programmeurs)

  • Vragen:
    • Geen
  • Opdrachten:
    • Geen

8. Awake and Start

  • Vragen
    • Wat zijn de standaard functies en waar dienen deze voor?
    • Hoe kan je output laten zien?
  • Opdrachten:
    • Geen

9. Update and FixedUpdate

  • Vragen:
    • Wat is het nut van de Update functie?
    • Wat is het verschil tussen update en FixedUpdate?
    • Wanneer gebruik je update en wanneer gebruik je FixedUpdate?
  • Opdrachten:
    • Geen

Eindopdracht

13. 2D Character Controllers - tutorial

Inhoud van dit filmpje:

37:45 -> Character controller

37:45 - 45:07 (Scripting move (left/right) and Flipping character sprite)

51:10 - 54:45 (Script falling animation checking ground)

54:45 - 58:15 (Setting up grounded check to Player)

58:15 - 1:01:20(Script vertical speed)

1:13:00 - (Script Double jumping)

Spritesheets toevoegen aan characters: 9:45 - 15:45 + 27:10 - 29:00 animation spritesheets: 21:00 - 27:10 29:00 - 37:45 45:07 - 47:15 (Running animation on move script) 47:15 - 51:10 (explaining falling animation) 1:01:20 - 1:11:10 (Creating (11) Jump animations)

  • Maak de game compleet door de volgende lijst met opdrachten uit te voeren:
    • Maak een character en geef deze de mario sprite (of animation)
    • Voeg een script toe aan deze character voor het lopen naar links en rechts
    • Voeg een script toe aan deze character voor een jump
    • Voeg een script toe aan deze character voor een double jump
    • Laat om de 4 seconden een nieuwe barrel verschijnen die naar beneden rolt
    • Zorg ervoor dat wanneer de character geraakt wordt door een barrel de game opnieuw opstart
    • Zorg ervoor dat wanneer de character Princess Peach aanraakt tekst op het scherm getoond wordt dat het spel gewonnen is
  • Tips:
    • Niet alle opdrachten worden in deze tutorial uitgelegd, wees creatief en zoek naar een oplossing op het web. Betrouwbare sites hiervoor zijn:

Afronden - inleveren

Maak voor deze opdracht een aparte uitwerkingenpagina als subpagina van je gebruikerspagina. Maak een kopie van de onderstaande tabel op deze uitwerkingenpagina, en vul deze in als je een deelopdracht afgerond hebt. De vragen moeten beantwoord worden en per deelopdracht binnen één document beantwoord worden waarbij voor elk antwoord op een vraag het bijbehorende vraagnummer staat. Zet dit document op Google Drive en plaats een link naar het bestand in de uitwerkingentabel. De opdrachten moeten uitgevoerd worden en het resultaat daarvan moet op Google Drive geplaatst worden (gedeeld met iedereen met de link). Plaats een link naar de Google Drive folder of het bestand in de uitwerkingentabel.

Aftekentabel

Nr. Opdracht Uitwerking op (link) Gedaan dd. Opmerkingen Afgetekend dd. Afgetekend door Opmerkingen
1. 2D Lessons/Scripting - Vragen antwoorden ---
2. 2D Lessons - O2 ---
3. 2D Lessons - O3 ---
4. 2D Lessons - O6 ---
5. 2D Lessons - O8 ---
6. 2D Lessons - O9 ---
7. Eindopdracht ---